Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Tvätteriet kontaktade aldrig konsumenten om att mattan var färdig, står det i anmälan till ARN (arkivbild). Bild: Maja Suslin / TT

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Tvätteri fick inte göra sig av med matta

Tvätteriet hade inte rätt att göra sig av med en ej uthämtad matta, trots att tidsbegränsning angavs på inlämningskvittot. Allmänna reklamationsnämnden, ARN, dömde till kundens fördel.

Ett tvätteri i Nacka tog i mars 2018 emot en ryamatta för tvätt. Kunden höll på att renovera sitt hus och glömde därför bort att hämta ut mattan när den var klar. I december samma år kontaktade kvinnan tvätten, som meddelade att mattan inte längre fanns kvar hos företaget.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Kvinnan anmälde till ARN, eftersom hon menar att företaget ska förvara produkterna i minst ett år och kemtvätten inte heller kontaktade henne om att mattan var färdig. Hon begärde att antingen få mattan tillbaks, eller få ett skadestånd på 3 500 kronor.

Företaget menar att det stod tydligt på inlämningskvittot att mattan skulle hämtas ut inom tre månader och att man har försökt att ringa kvinnan utan att få svar. Tvätteriet angav också att det inte hade plats att förvara mattor längre än så.

ARN ger kunden rätt

ARN ger kvinnan rätt och skriver i sitt beslut att företaget har ett ansvar för förlust av föremålet i tjänsten, oavsett om det förekommer ett egentligt fel i tjänsten eller inte. Det betyder att om föremålet skadas medan det är i företagets besittning eller under företagets kontroll ska företaget ersätta föremålet. Det gäller dock inte om näringsidkaren kan bevisa att hen eller någon hen har anlitat för att utföra tjänsten inte har varit försumlig.

Att föremålet försvinner går att likställa med att det skadas, menar ARN.

Den tremånadersbegränsning som företaget hänvisar till går inte att hitta stöd för i konsumenttjänstlagen, som är den lag som är tillämplig i ärendet.

I beslutet skriver ARN bland annat: "Enligt bestämmelserna i den lagen är företaget skyldigt att anmana konsumenten att hämta saken och i anmaningen upplysa om att saken annars kan komma att säljas efter viss tid, minst tre månader från anmaningen."

Detta har inte gjorts och företaget har därmed inte heller rätt att göra sig av med mattan. Nämnden rekommenderar tvätteriet att ersätta kvinnan med 3 500 kronor.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.