Alla de stora matkedjorna – utom Netto – redovisar kraftiga ökningar enligt en rapport som presenteras på onsdagen.
De ekologiska varorna utgjorde nio procent av all mat och dryck som såldes i detaljhandeln under första halvan av 2016. Därmed är Sverige uppe på samma nivå som Danmark, som länge varit världsetta. "Det kommer att bli en kamp om tiondelarna vid årsskiftet", heter det i rapporten, som konsultbolaget Ekoweb har gjort åt föreningen Krav.
Förklaringen anses vara konsumenternas allt större hälsointresse kombinerat med större sortiment och mer marknadsföring. Ökningen skulle vara ännu större om det inte rådde brist på vissa varor; det är ont om ekologiskt nötkött, griskött och kyckling.
- Vi ser att konsumenterna driver omställningen till eko i butikshyllorna och det är den bästa signalen som lantbrukare i Sverige kan få, säger Johan Ceije på Krav i ett pressmeddelande.
Allra starkast är trenden på Systembolaget. Där står ekodryckerna nu för en sjättedel av försäljningen, enligt Ekowebs beräkning.
Totalt väntas ekohandeln omsätta 21,7 miljarder kronor i år. Då ingår inte restauranger och offentlig sektor.
Utvecklingen ser olika ut hos de olika butikskedjorna. Coop uppger att färsk fågel, ägg och sylt ökar mest medan Axfood (Hemköp och Willys) pekar på frukt och grönt och Bergendahls (Citygross) ser ökningar på färsk fisk, charkvaror och bröd.
Tidigare statistik visar att bananer, mellanmjölk och ägg är bland de mest sålda ekovarorna.
Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.