Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

De fick besked sent om strejken som andra fått reda på tidigare (arkivbild). Bild: Martin Meissner

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Sent varsel gav resenärer tusentals kronor

Med två timmars varsel fick de två göteborgarna besked om att flyget var inställt på grund av en strejk. Flygbolagets argumentation godtogs inte av Allmänna reklamationsnämnden, utan resenärerna har rätt till ekonomisk ersättning.

Två personer skulle resa från Göteborg till Rom. Cirka två timmar före flygningen fick de information från Ryanair Ltd att den var inställd. Resenärerna begärde då en alternativ flygning, ”men eftersom flygbolaget inte kunde erbjuda” någon sådan begärde de återbetalning av biljetterna, skriver de i sin anmälan till Allmänna reklamationsnämnden.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Det har konsumenter alltid rätt till, om man inte valt eller kunnat göra en ombokning.

Andra fick tidigare besked

I anmälan står det också att ”många resenärer på andra flygningar med Ryanair hade fått besked om inställda flyg i jämförelsevis rimlig tid och flygbolaget har därför inte vidtagit alla rimliga åtgärder för att informera om det inställda flyget”.

De har därför också begärt ersättning enligt den EU-förordning som reglerar passagerares rättigheter, 400 euro vardera, sammanlagt 800 euro.

Ryanair har motsatt sig kravet och skriver i sitt svar att ”flygningen ställdes in på grund av ett fåtal av kabinpersonalen gick ut i en onödig strejk”. Flygbolaget gjorde allt för att undvika den och det var en extraordinär omständighet, står det.

Det är flygbolaget som ska bevisa att det är en extraordinär omständighet och att den inte har kunnat undvikas även om ”alla rimliga åtgärder hade vidtagits”.

Kunde inte bevisa

EU-förordningen har ingen definition av begreppet, men det kan syfta på politisk instabilitet, meteorologiska förhållanden och strejk och ska ligga utanför flygbolagets kontroll. Men, det innebär inte automatiskt att företaget inte behöver kompensera de drabbade resenärerna.

Enligt utslaget i Allmänna reklamationsnämnden har Ryanair i detta fall inte bevisat att den inställda flygningen orsakats av en extraordinär omständighet som bolaget inte kunnat undvika genom att vidtaga alla rimliga åtgärder. Bolaget rekommenderas därför att betala ut ersättningen.

Dina rättigheter vid flygstrejk

Flygpassagerares rättigheter regleras av en EU-förordning (261/2004). Den gäller för hela EU samt för Norge, Island och Schweiz. När strejk är orsaken till att flyget inte går enligt tidtabellen gäller samma regler som för inställda och försenade flyg.

Du som drabbas av en inställd flygning på grund av strejk har framförallt dessa rättigheter:

• Rätt till ombokning eller återbetalning av biljetten.

• Rätt till mat och dryck.

• Rätt till boende på hotell.

• Du kan även ha rätt till ersättning för utlägg eller kompensation.

Vid en flygstrejk har du alltid rätt till assistans. Tänk på att om du väljer återbetalning av biljetten så har flygbolaget inte längre någon skyldighet att betala för hotell eller mat.

Källa: Konsument Europa

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.