Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Du kan spara pengar när du shoppar online, men vissa sajter erbjuder mer än andra.

Så sparar du på onlineshopping

Få riktiga pengar tillbaka när du shoppar kanske låter för bra för att vara sant. Vi reder ut vad företagen erbjuder – och vad det egentligen kostar.

De senaste åren har flera företag dykt upp som erbjuder återbäring när du handlar online. Genom sociala medier och kändisar gör de reklam för att shoppa via deras hemsida när man klickar hem saker, och då få pengar tillbaka.

Istället för att direkt gå in på den hemsida man vill handla på går man först in på återbäringsföretagets sida och klickar sig därifrån vidare till onlinebutiken. På så sätt spåras köpen man gör tillbaka till företaget som erbjuder återbäring och de får pengar från butiken du handlade i. En del av dessa pengar går sedan tillbaka till dig som konsument.

Så vad är haken? Det är svårt att svara på och varken konsumentverket eller deras upplysningstjänst hallå konsument har fått in vare sig anmälningar eller frågor om den här sortens tjänster. Enligt Anna Hult, jurist på konsumentverket, kan det bero på att företagen som erbjuder detta är relativt nya och kanske inte så etablerade än – eller för att det fungerar som det ska.

– Vi har ju inga anmälningar på de här tjänsterna så på så sätt ger det sken av att var en säker tjänst, säger hon.

Klicka på grafiken för att se en större bild.

Vid en snabb googling hittar man åtta företag som erbjuder pengar tillbaka vid onlinehandel mot att man gratis registrerar sig som medlem. Den största sajten samarbetar med 607 butiker och företag och den minsta 31. Det skiljer också i hur mycket pengar man får tillbaka, dels om man kollar på den högsta procenten varje tjänst erbjuder, dels om man jämför en viss butik.

Alla sajter utom en, den minsta, samarbetar med Nelly.com, en onlinebutik som säljer bland annat kläder och accessoarer. Beroende på vilken av tjänsterna man använder sig av kan man få mellan 4 och 8,1 procent tillbaka, av det beloppet man handlade för. Ännu större är skillnaden för onlinebutiken Cdon.com, där återbäringen är mellan 1 och 6 procent hos de olika sajterna.

Tjänsterna skiljer sig också när det gäller att faktiskt få ut de fysiska pengarna. De flesta sätter in pengarna på ett bankkonto man får ange bland sina medlemsuppgifter, men vissa erbjuder även att sätta in pengarna på ett Paypal-konto eller att betala ut dem i kuponger och presentkort.

Hur lång tid det tar från att man köpt någonting, tills dess att man får sin återbäring beror i de flesta fall på butikerna. Fredrik Ohlsson, vd på Refunder, en av återbäringstjänsterna konsumentredaktionen tittat på, berättar att butikerna inte betalar förens de vet att varan inte kommer tillbaka. Alltså måste man vänta ut tiden för öppet köp innan man får se sina pengar, vilket i vissa fall kan ta flera månader.

– När möjligheten finns att köpa något, få pengar och sen skicka tillbaka varan finns det individer som har det beteendet, och då pajar på något sätt hela modellen. Därför måste vi vara säkra på att varan inte returneras, säger Fredrik Ohlsson.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.