Redo för vintern. Lisbeth Borgesand i full cykelmundering: Vindtygsjacka, underställ, reflexväst, rånarluva, vindtygshandskar, tights med vindtyg upptill och därunder en innerbyxa i boxermodell, Goretex-skor och ullstrumpor.
Redo för vintern. Lisbeth Borgesand i full cykelmundering: Vindtygsjacka, underställ, reflexväst, rånarluva, vindtygshandskar, tights med vindtyg upptill och därunder en innerbyxa i boxermodell, Goretex-skor och ullstrumpor.

Så rustar du dig för en vinter i sadeln

ANNONS
|

Fler och fler göteborgare upptäcker tjusningen med att cykla. Sedan 2011 har antalet cykelpassager ökat med 26 procent vid trafikkontorets mätstationer.

Men många låter cykeln stå under vintern. I december, januari och februari sjunker antalet passager med omkring 60 procent jämfört med toppmånaderna i slutet av sommaren.

En som trotsar mörker, kyla och halka är Lisbeth Borgesand, ordförande i Cykelfrämjandet Göteborg. Året runt i alla väder tar hon cykeln till jobbet – en mil enkel väg. Den som vill trampa sig igenom vintern bör först och främst ha bra belysning, säger hon.

–Det är viktigt att man syns för det är ju väldigt mörkt både på kvällar och morgnar, säger Lisbeth Borgesand.

ANNONS

Hennes grundtips är att fråga sig fram i butiken så man får tillräckligt starka lyktor. Enligt Transportstyrelsen ska cykelns belysning kunna ses tydligt på 300 meters avstånd framåt och bakåt.

Nästa tips för att vinterrusta cykeln är att skaffa dubbdäck.

–Det är till stor hjälp när det är halt. Dels slipper man omkullkörningarna, dels känner man sig säkrare och kan slappna av i sin cykling, säger Lisbeth Borgesand.

Nackdelen med dubbat är att cykeln blir tyngre och rullar sämre.

–Men det är en vanesak, man kommer snart in i det, säger hon.

Vintercykling ställer också högre krav på underhåll av cykeln. Salt, slask och grus sliter hårt på nav och kedja.

–Är man rädd om cykeln är det bra om man kan spola av den när man har varit ute och cyklat. Det är mycket som skvätter upp och fastnar när man kör i slask. Särskilt kedja och nav tar stryk, och det är dyra delar att byta ut, säger Lisbeth Borgesand.

Precis som under sommaren är det viktigt att kedjan hålls välsmord under vintern. Lite men noga, är regeln. Se till att varje länk får sin beskärda del av smörjmedlet, men ös inte på så att det rinner.

ANNONS

–Då samlas ju ännu mer skit, säger Lisbeth Borgesand.

Är bara bromsarna i bra skick bör din cykel nu vara redo för vintern. Nästa steg är att se till att du trivs i sadeln. Då gäller det att vara rätt klädd.

–Det viktigaste är att kläderna är vindtäta och att man skyddar lår, skrev och rumpa från kyla. Där blir man väldigt kall, säger Lisbeth Borgesand.

–Men man ska inte vara för tjockt klädd, för då blir man svettig.

Det är också viktigt att hålla huvudet varmt under hjälmen, men undvik tjockare mössor. Med en tunn mössa sitter hjälmen ordentligt och skyddar som den ska.

–En rånarluva är också bra när kylan biter i kinderna, säger Lisbeth Borgesand.

Att händerna på det kalla styret trivs bra inuti ett par rejäla handskar än nog ingen överraskning, men alla har kanske inte tänkt på fötternas utsatta läge under en cykeltur.

–En lätt vandringssko i Goretex är bra, den skyddar både mot vind och mot slask och blask.

Även när det gäller klädseln återkommer Lisbeth Borgesand dit där hon började – a och o är att synas.

–Med en reflexväst syns man ordentligt i trafiken, säger hon.

ANNONS

Enkät: Cyklar du även på vintern?

Lena Hermansson

–Ja, jag cyklar i ur och skur. Jag klär mig i lager på lager, med vindbyxor och skaljacka och om det blir riktigt kallt så tar jag på mig underställ. Däremot har jag inte skaffat dubbdäck, jag tror det är lätt att man cyklar för fort då. Jag anpassar hellre farten så jag har koll på kroppen och kan parera om jag halkar.

Ulla Karin Olsén

–Jag försöker att cykla så länge det inte är halt. Jag vurpade en gång, det gick bra men jag blev rädd. Jag har funderat på att skaffa dubbdäck, men tycker att det är lite för dyrt. Men annars är jag en sån som cyklar överallt – och jag cyklar fort så jag blir varm, och brukar ha ganska lite kläder även på vintern.

Christian Cavallin

–Jag cyklar året runt, i alla väder. Jag har inga dubbdäck utan tar det försiktigt i stället. Jag tror att det är lätt att man känner sig säker och ökar farten om man har dubbdäck. När det är kallt har jag på mig vindtäta kläder och lager på lager på kroppen, och en cykelmössa under hjälmen.

ANNONS

Peter Olofsson

–Jag cykeltränar hela året och har dubbdäck på den cykeln, men inte på pendlingscykeln. Är det halt tar jag det försiktigt eller går till jobbet i stället. Du behöver inte så mycket kläder, ner till tio minusgrader räcker tre lager. En gång cyklade jag i 33 minus, då fick jag cykla sakta för det blev kallt i backarna.

Fakta: Krav på cykel

  1. Enligt lag måste en cykel alltid ha:
  2. Ringklocka
  3. Broms
  4. Vid färd under mörker krävs även att en cykel har belysning och reflexer:
  5. Baktill ska cykeln ha en röd lykta som kan ses tydligt på 300 meters avstånd. Den får vara av blinkande typ, men måste blinka minst 200 gånger per minut.
  6. I fram ska antingen en strålkastare sitta som lyser med vitt eller gult sken, så starkt att cykeln kan framföras på ett betryggande sätt i mörker, eller en lykta som lyser vitt eller gult och syns tydligt på 300 meters avstånd.
  7. Röd reflex baktill
  8. Vit reflex framtill
  9. Vit eller orangegul reflex åt sidorna
  10. Bötesbeloppet för den som saknar cykellyse är 500 kronor om ena lyktan saknas, 750 kronor om båda saknas.

Källor: Transportstyrelsen, Polisen

Cykelpolisens tips och råd

Thomas Åsenlöf är cykelpolis i Göteborg. Här är hans råd inför vintercyklingen:

  1. En tumregel är att cykellyset ska synas från ena sidan av Heden till den andra. De flesta på marknaden är godkända och klarar detta test, om batterierna är bra.
  2. Byt batterier inför vintern. Många har kanske inte använt lysena på länge, och tror att de fungerar när de ger sig ut. Men efter tio minuter är batterierna slut.
  3. Många däck har numera reflexränder på sidan. Dessa syns jättebra i trafiken.
  4. Byt däck regelbundet. Gamla däck blir mjuka och får lättare punktering.
  5. Pumpa däcken ordentligt. Hårda däck rullar bättre och minskar punkteringsrisken.
  6. Se över däcken då och då och pilla bort sten och flisor som fastnat, för att undvika att de kryper längre in och orsakar punktering.
  7. Ha en bra hjälm, i rätt storlek. Många har för stora hjälmar, eller spänner dem inte tillräckligt hårt. Felaktigt sittande hjälm skyddar inte som den ska.
  8. Använd handskar. Skyddar mot kyla, men även vid olyckor: "Landar du inte på huvudet så landar du på händerna", säger han.
ANNONS