Så hittar du bästa jultidningsförlaget

Att sälja jultidningar är ett lockande sätt för barn att tjäna extra pengar och få fina premier. Men vilket jultidningsförlag ska man välja? Vi har tittat närmare på fyra av förlagen.

ANNONS
|

I september varje år fylls barnfamiljernas brevlådor till brädden av de glassiga lockande försäljningskatalogerna från olika jultidningsförlag.

Premieplanscherna är nästan en kvadratmeter stora, med den senaste elektroniken och andra begärliga produkter som hägrar om försäljningen går bra. Barnen är beredda att rusa ut i grannskapet med beställningslistan för att sälja, lockade av fina premier och pengar som förtjänst.

Förlagens försäljningspaket är förvillande lika, men det skiljer ändå en del mellan dem. Barn lockas gärna av premierna men det finns även annat att ta hänsyn till.

De fyra förlagen Jultidningsförlaget, Fem Förlag, Svenska Julförlaget och Bra Förlag erbjuder välkomstgåvor för att barnen ska välja just deras förlag att sälja för.

ANNONS

Vad som inte alltid framkommer är att det krävs en viss försäljning för att erhålla gåvorna. Hos Jultidningsförlaget krävs det exempelvis att man säljer för 99 kronor, medan det hos Fem förlag krävs 245 kronor för att få gåvorna.

Alla förlagen har en så kallad premiestege. Det innebär att varje produkts säljpris omvandlas till poäng. Poängen man samlar ihop kan sen användas för att plocka ut premier ur olika premiegrupper, men poängen kan även tas ut i pengar.

Även här skiljer sig de olika förlagen åt. Säljer man för 1500 kronor ligger förtjänsten på 290-375 kronor beroende på vilket förlag man valt. Maximalt antal premier man kan välja är också olika, ett förlag tillåter bara tre premier förutom välkomstgåvorna medan ett annat förlag tillåter fem.

De olika premiegrupperna och poängen som krävs för att man ska klättra uppåt kan vara mycket förvirrande för ett barn, stegen mellan de olika premiegrupperna är dessutom stora i försäljning mätt.

De lägre premiegrupperna hos alla förlagen innehåller billigare premier. Dessa premier får barnet i samband med att de beställda produkterna från förlaget skickas ut. Premier från de högre premiegrupperna skickas 2-3 veckor efter att hela summan för de sålda varorna är betald, vilket betyder att risken finns att barnet inte hinner få de intjänade premierna före jul. Alla förlag utom ett har skrivit ut värdet på premierna, vilket i det fallet gör det svårt att värdera förtjänsten.

ANNONS

Förlagens katalogerär maxade med produkter som ska tillfredsställa alla sorters köpare. Numera hittar man inte bara böcker, tidningar och kalendrar utan även doftljus, strumpor och kläder.

Antalet produkter varierar mellan 132 och 172. För ett barn kan det vara svårt att få en överblick av vad som finns tillgängligt. Det blir också krångligt att fylla i beställningarna på rätt sätt. Som förälder är det bra om man noga går igenom med barnet hur beställningarna ska noteras, innan barnet går ut och säljer. Ett av förlagen har en app som man kan använda vid försäljning, vilket kan underlätta.

Värt att notera är också att för att få sälja jultidningar krävs målsmans tillstånd om barnet är under 18 år. Det innebär att målsman är fullt ansvarig för försäljningen och att betalning kommer in till förlaget i rätt tid.

Emil, 10 år,siktar på lockandepremie

Emil Andersson sitter hemma vid köksbordet i villan i Almösund på Tjörn och är förväntansfull.

Framför sig har han den enormt stora premieplanschen från Bra Förlag. När jultidningspaketen kom i brevlådan i förra veckan blev han genast sugen på att ge sig ut och sälja i villaområdet.

– Jag brukar alltid hinna slänga dem innan barnen ser dem men i år hann jag inte, säger mamma Kristina och skrattar.

ANNONS

Emil är tio år och det är första gången han säljer jultidningar. En av hans kompisar har sålt förut i området och han har fått fina premier, bland annat en hoverboard, så nu tänker Emil göra det samma.

– Fast jag tittade på en premietavla och tog med mig fel katalog ut. Jag visste inte riktigt vilket förlag det var, säger han fundersamt.

Hittills har han varit ute hos några grannar och fått sålt för runt 250 kronor. Vid närmare kontroll upptäcker han att han lagt in beställningarna på fel papper och skrivit upp adressen på fel ställe. Mamma Kristina hjälper till att få ordning på beställningarna. Emil har siktet inställt på en radiostyrd helikopter men då måste han upp en premiegrupp.

– Jag vet vilka andra två grejor jag vill ha, hörlurarna och smartwatchen, säger han och pekar på två av välkomstgåvorna.

Han tycker det är lite jobbigt att gå runt och ringa på hos grannarna. Men premierna lockar så han kommer snart ge sig ut igen. Hans storebror Kalle tänker däremot inte sälja.

– Nej, det är alldeles för jobbigt. Krångligt, man får hålla koll på allt, beställa och gå ut med allt, säger han.

ANNONS

Mamma Kristina är lite skeptisk till hela upplägget. Hon tycker egentligen att det är en bra idé att barnen får kämpa för att få saker.

– Men samtidigt tänker jag att det ju är skitpremier. Det är ju bättre att de klipper gräset, tjänar en slant och så åker vi till Göksäter och köper, säger hon.

Mamma Kristina menar också att det blir lite påtvingat, att man som förälder blir tvungen att köpa av sitt barn.

– Det blir svårt att säga nej. Jag tror inte Emil riktigt förstått hur jobbigt det blir att sälja. Men det är samtidigt en bra social träning, säger hon.

Emil tar sin katalog, en penna och ger sig ut igen. Kanske blir det några nya kunder i dag.

Gammal tradition

  1. Sedan början av 1900-talet har speciella jultidningar sålts inför julen i Sverige. Då innehöll dessa tidningar ofta vackra julbilder som uppskattades av köparna.
  2. Den kanske mest kända jultidningen är Julstämning som första gången 1906 såldes i över 100 000 exemplar. Berättelserna i jultidningarna anknöt på ett eller annat sätt till julens firande. De olika konstreproduktionerna höll mycket hög klass.
  3. Runt förra sekelskiftet var det ofta folkskollärare som sålde jultidningar för att dryga ut lönen inför julen, men snart började även elever få möjlighet att tjäna en extra slant och det dröjde inte länge förrän barnen helt tagit över jultidningsförsäljningen.
  4. Jultidningskatalogerna fick ett bredare sortiment efter hand och i dag har de flesta förlag inte bara böcker, kalendrar och tidningar, utan även andra produkter för att locka till ökad försäljning.
  5. I dag räknar man med att jultidningsförsäljningen omsätter flera hundra miljoner kronor.
ANNONS