Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Har du tittat på olika möbelaffärers hemsidor har du med all säkerhet sett kampanjpriser. Men allt är inte nedsatt.

Så blir du lurad av kampanjpriser

Överstrukna rekommenderade priser som aldrig någonsin använts. Timer på hemsidan som räknar ner en kampanj – som återkommer dagen efter. Konsumentverket vill stoppa den växande trenden.

Har du tittat på olika möbelaffärers hemsidor i jakt på en ny soffa eller säng har du med stor säkerhet sett kampanjerbjudanden. Ett exempel är furniturebox.se som har en bild på en säng och ett pris på 2 995 kronor. En röd dekal med ordet Kampanj! finns i bildens vänstra hörn och vit text på en svart platta förkunnar att kampanjen avslutas 23:59 samma dag. I ljusgråa överstrukna siffror finns ett annat pris: 7 995 kronor. 
Ett annat exempel är trademax.se där i princip alla varor på startsidan är rabatterade. Upp till 40 % rabatt för sängar, minus 38 % på en konstrottinggrupp, våryra och total mega utförsäljning är andra erbjudanden på hemsidan en dag i mars.
- Problemet är att konsumenterna tror sig göra en bättre affär än de gör, säger Daniel Gustafsson, jurist på Konsumentverket.

Alla kampanjer är naturligtvis inte en bluff. Men Konsumentverket har fått in ett flertal anmälningar mot Trademax. Daniel Gustafsson har utrett bolaget och ärendet ligger just nu hos Konsumentverkets processråd. De i sin tur förbereder en stämning till Patent- och marknadsdomstolen eftersom det finns ett prejudicerande intresse i målet.
- Det här är en växande trend och vi vill stoppa den. Vi hoppas få till ett förbud kopplat till ett vite, säger Daniel Gustafsson.
Enligt Daniel Gustafssons bedömning använder sig Trademax av olagliga metoder i sin marknadsföring. Den vilseledande marknadsföringen påverkar konsumenternas förmåga att fatta välgrundade köpbeslut.
Saken är den att ett rekommenderat pris måste vara ett pris från något av leverantörsleden och det måste ha använts i betydande utsträckning tidigare. Annars bryter företagen mot marknadsföringslagen.

I fallet med Trademax anser Konsumentverket att de rekommenderade priserna aldrig någonsin använts. Och då framstår kampanjpriserna som betydlig lägre än vad de egentligen är och marknadsföringen är därmed vilseledande och otillbörlig.
På senare tid har Trademax också börjat använda sig av en klocka som räknar ner hur länge en kampanj pågår.
- Det är extra allvarligt med den stressande markeringen med nedräkningsur. Då kan konsumenter köpa varor de egentligen inte har råd med, säger Daniel Gustafsson.
Möbelbranschen är inte ensam om att bli granskad. David Ånesjö, också jurist på Konsumentverket, har granskat prissättningen i sporthandeln och verket har granskat priser på leksaker.
- Det är inte ovanligt att rabatten syftar på ett rekommenderat pris. Men man kan inte jämföra mot ett pris man aldrig tänkt att ha. Gå in och jämför, var kritiskt som konsument. Och anmäl till oss om man ser konstigheter, säger han.

Trademax vd Christian Eriksson håller inte alls med i kritiken mot företagets prissättning.
När handeln digitaliseras och till viss del flyttar från fysiska butiker till online-handel har konsumenter alla möjligheter att jämföra priser.
Christian Eriksson är vd för Trademax och säger att han inte alls håller med Konsumentverket. 
- Vi är tydliga i vår kommunikation. De rekommenderade priserna tillhandahålls av leverantörerna.
Han säger att deras kampanjpriser ska jämföras mot rekommenderade priser och att enbart skriva ut det rabatterade priset på hemsidan är inget alternativ.
- Kunderna behöver ett pris att relatera till. Vad är detta i förhållande till? Detta visar hur billiga vi egentligen är, säger han.
På frågan om de någonsin tar ut det rekommenderade priset svarar Christian Eriksson att det skulle vara ett misslyckande för bolaget att ta ut rekommenderat pris.
- Vi ska vara prisledande, vi är en av få aktörer som garanterar lägsta pris, säger han.
Kritiken från Konsumentverket om klockan som räknar ner en kampanj och dessutom kan dyka upp på nytt när den tiden är ute är obefogad menar han.
- Detta har aktivt efterfrågats av våra kunder. Det är ren kundservice och det är väldigt uppskattat av våra kunder. Då vet de att kampanjen håller på en vecka och kan tänka: "Jag behöver inte köpa det i dag, jag kan vänta några dagar".
- Det är möjligt att vi startar en ny kampanj när klockan räknat ner.
Enligt Christian Eriksson kommer många anmälningar från konkurrenter. Och det stämmer enligt Konsumentverkets jurist. 

Mio har varken anmält Trademax eller granskas av Konsumentverket, däremot använder sig företaget också mycket av kampanjer och de flesta produkter på startsidan är på kampanj eller är rabatterade. Vd Björn Lindblad säger i ett mejlsvar att kampanjerna är en viktig del av företagets kommunikation och erbjudande till kund och att företaget alltid har ett ordinarie pris som de relaterar till.
- Under vissa perioder får vi stöttning från våra leverantörer och kan då kampanja produkterna till kund och erbjuda ett extra bra kunderbjudande, svarar han. 
Ett exempel på mio.se är 7000 kronor i rabatt på kontinentalsängen New York.
Har ni någonsin tagit 15 495 kr?
- Ja. Däremot får produkterna större utrymme i kommunikation och i butik under kampanjperioder. Kunder drivs av att göra en bra affär och vi söker ständigt efter bra erbjudande. 
Kommer ni att börja med en klocka som räknar ner era kampanjer?
- Vi gör det ibland men vill inte sätta inflation i detta. Vi har historiskt sett använt det inför vår rea-start bland annat.
Trots upprepade försök har vi inte lyckats få svar från Furniturebox.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.