Studenter snuvade på sina studentflak är ett av de vanligaste ärendena på Svarta listan i höstens uppdatering hos konsumenttidningen Råd & Rön. Där hamnar företag som inte följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.
Studenter snuvade på sina studentflak är ett av de vanligaste ärendena på Svarta listan i höstens uppdatering hos konsumenttidningen Råd & Rön. Där hamnar företag som inte följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Bild: Jessica Pamp

Rekordstor uppdatering av företag på Svarta listan

Konsumenttidningen Råd & Rön uppdaterar två gånger årligen listan med företagen som inte följer Allmänna reklamationsnämndens beslut. Nu har Svarta listan kompletterats med andra halvan av pandemiåret 2020.

ANNONS
|

Det märks att det varit sex månader som präglats av konsumentproblem orsakade av coronapandemin.

Konsumenter har inte fått rätt av företagen när de reklamerat studentflak, evenemang och teaterföreställningar som har ställts in och har därför anmält detta till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. När de sedan har fått rätt gentemot företagen men där de inte har följt ARN:s rekommendationer hamnar dessa på konsumenttidningen Råd & Röns lista. Företagen ligger sedan kvar på Svarta listan i två år – om de inte väljer att göra rätt enligt ARN.

Ärenden som handlar om konserter och andra evenemang hamnar på allmänna avdelningen hos ARN och där finns den största ökningen på Svarta listan, från 42 till 165 ärenden jämfört med samma period föregående år.

ANNONS

Reseärendena har också ökat stort och kommer som god tvåa med en ökning från 65 till 135.

Men det det ser annorlunda ut än det brukar.

Det är inte ett flygbolag som står för de flesta ärendena, utan B2 Group International/Fun Cruises som ordnar kryssningar för studenter toppar Råd & Röns värstinglista. Företaget har totalt 29 ärenden om ersättning för inställda båtturer där det har valt att inte följa nämndens rekommendationer och som därför har hamnat på Svarta listan.

Svarta listans värstingar

Företag och antal ärenden (uppdatering av andra halvåret 2020).

Fun Cruises/ B2 Group International AB (29)

2 Entertain (23)

Svea Student/Nordic Studentevent AB (19)

Ryanair Ltd. (17)

Bravofly SA (15)

Other Buns International AB / Toughest (14)

Langley (13)

Vicky Nöjesproduktion (12)

MT Live AB (11)

Norwegian Air Shuttle ASA (11)

Källa: Råd & rön (augusti 2021)

För kategorierna hantverkare och motor verkar pandemin så här långt inte nämnvärt ha påverkat hur många som inte följer nämndens rekommendationer; båda kategorierna har ökat med några ärenden jämfört med föregående hösts uppdatering.

Totalt är företagen skyldiga sina kunder sex miljoner kronor enligt nämndens rekommendationer. Om ett företag inte följer rekommendationen från Allmänna reklamationsnämnden kan konsumenten välja att gå vidare till tingsrätten för att få sin sak prövad.

Missa inte det senaste från GP Konsument!

Nu kan du få alla konsumentnyheter, tester, guider och jämförelser som en notis direkt till din mobil eller läsplatta genom att klicka på följ-knappen vid taggen Konsument. Läser du via appen hittar du den under artikeln och på sajten överst till höger om artikeln.

ANNONS