Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Motoravdelningen är den del av svarta listan hos konsumenttidningen Råd & Rön som fått flest nya företag i senaste uppdateringen. Företagen ligger kvar på listan i två år och nya företag läggs till och tas bort två gånger per år. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Rekordmånga bilverkstäder hamnar på svarta listan

I dag publicerar Råd & Rön sin lista över bilverkstäder som konsumenter bör undvika att köpa tjänster av. Nu läggs ytterligare 55 motorföretag som struntar i Allmänna reklamationsnämndens beslut till tidningens ”svarta lista”.

Fem miljarder kronor, så mycket kostar dålig bilköp svenskarna varje år, enligt en undersökning som Konsumentverket gjorde 2017. Sedan ska bilarna in på verkstaden. Då köper du som konsument en tjänst och att köpa en tjänst är inte alltid detsamma som att få ett önskat resultat.

Fredrik Selrot är vägledare och expert på motorrelaterade konsumentfrågor på Konsumentverkets Hallå Konsument, dit konsumenter från hela landet kan vända sig för att få hjälp.

– Köpa en tjänst kan innebära att du får tillbaka bilen utan att den har lagats, men ändå får betala för själva tjänsten. Arbetet med bilen kan vara fackmässigt utfört, utan att resultatet man vill ha har uppnåtts, säger han till Råd & Rön.

LÄS MER: Så mycket kostar dig dina felköp årligen

LÄS MER: De säkraste av de säkraste bilarna utsedda av Euro NCAP

Hur ska man veta om arbetet är fackmässigt utfört eller inte? En idé kan vara att lämna in bilen till en annan verkstad. Men om den andra bilverkstaden kommer fram till samma resultat i sin felsökning som den första är det du som kund som får stå för undersökningskostnaderna – hos båda företagen. Om det däremot visar sig att den första verkstaden hade fel kan den få stå för kostnaderna.

Detta är ”svarta listan”

Syftet är att varna för företag som inte följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Alla ärenden på listan har bedömts av nämndens jurister, som kommit till slutsatsen att företagen inte har följt de konsumentlagar och -regler som finns i Sverige.

Källa: Råd & Rön

Konsumentens intresse ska tas tillvara enligt lagen och bilverkstaden ska samråda med sin kund om vilka åtgärder som ska göras. Att kommunicera i samband med verkstadsbesöket om vad som ska göras är viktigt, tycker Fredrik Selrot i intervjun i Råd & Rön, och han rekommenderar att göra det skriftligt, via till exempel mejl eller sms, för att undvika diskussion i efterhand om vad som har bestämts.

Om ni pratar i telefon får du spela in samtalet utan att tala om det, om du själv deltar i samtalet.

Håll koll på kostnaderna från början

När det är dags att betala för reparationen kan du begära en specificerad faktura. Fast det allra bästa är att hålla koll på kostnaderna från början.

Om kostnaden för reparationen kan bli högre än 2 000 kronor ska konsumenten få en skriftlig prisuppgift. Om den är ungefärlig får den sedan inte avvika med mer än 15 procent från det uppskattade priset. Du kan också ge ett högsta pris som inte får överskridas, enligt branschöverenskommelsen mellan Motorbranschens Riksförbund, Sveriges Fordonsverkstäders Förening och Konsumentverket.

Ytterligare en sak du kan göra för att känna dig tryggare när du lämnar in bilen är att kontrollera om verkstaden är med i en branschorganisation och därmed har förbundit sig att följa branschöverenskommelsen. Medlemsföretagen finns registrerade hos fordonsverkstader.se och mrf.se.

Hamnar du i tvist om priset med företaget kan du betala under protest och meddela detta och sedan anmäla företaget till Allmänna reklamationsnämnden.

Svarta listan bygger på ARN:s beslut i ärenden mellan första halvåret 2018 och andra halvåret 2019. En ny lista publiceras två gånger per år och företagen ligger kvar i två år. Här är hela listan på de svartlistade företagen, som kräver inloggning. Den innehåller tolv Göteborgsföretag.

Anmälan till Allmänna reklamationsnämnden

Som konsument måste du först ha fått nej till din reklamation av tjänsten hos företaget innan du fyller i din anmälan.

Anmälan ska ha kommit in inom ett år från det att du som konsument första gången klagade till företaget.

Allt bevisning måste lämnas in tillsammans med anmälan och det finns beloppsgränser för när ärendet tas upp. Inom motorområdet ska beloppet för ditt krav vara på minst 1 000 kronor.

Själva behandlingen av ärendet är gratis och beslutet i nämnden är en rekommendation till företaget hur det ska agera.

Källa: ARN

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.