Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Serviceassistenten Janne Turunen dammsuger soffan hemma hos en kund. Vår undersökning visar att det skiljer mycket i pris mellan olika städfirmor.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Möjligt att putsa på priset

Välj rätt städfirma och spara tusenlappar varje år. Vår jämförelse visar att det skiljer mycket i pris för veckostädning i Göteborg.

Arbetshösten har börjat och semestern känns redan som en avlägsen dröm. En arbetsmiljöexpert på tv uppmanar oss att ägna vardagen åt roliga och trevliga saker för att hantera den långa tiden fram till jul.
Men vem har tid med det? Kanske den som slipper städa.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Vi har jämfört priser hos åtta städfirmor i Göteborgsområdet, och det visar sig att skillnaderna är stora (se tabell). Den som behöver hjälp i sex timmar varannan vecka och väljer undersökningens billigaste firma, Alberts städservice, får en månadskostnad på 1 908 kronor. Motsvarande tjänst hos Homemaid, jämförelsens dyraste firma, kostar 2 815 kronor.
Räcker det med två timmar varannan vecka blir månadskostnaden 636 kronor hos Alberts städservice och 1 115 kronor hos Homemaid.
Prisexemplen gäller efter rut-avdraget, skattereduktionen för hushållsnära tjänster som innebär att du bara betalar halva arbetskostnaden. Om du redan använt din skattereduktion på till exempel rot-arbete, eller av annan anledning inte har rätt till rut, blir arbetskostnaden dubbelt så dyr.

Sex timmar är den tid som flest firmor uppskattar att det tar att städa ett av våra exempelhushåll: En sexrumsvilla med två badrum, 200 kvadratmeter. Vårt andra exempel är en lägenhet om två rum och kök, 50 kvadratmeter. Den uppskattar de flesta firmorna att det tar ungefär två timmar att städa.
Men alla är tydliga med det endast rör sig om en uppskattning. Bostadens storlek säger inte allt om tidsåtgång. Mängden möbler, hur stora badrummen är och om det finns husdjur, är några exempel på saker som spelar minst lika stor roll. Samtliga firmor erbjuder hembesök för att undersöka behov och hur hushållet ser ut, innan avtal tecknas.

Att konkurrensen är hård på marknaden för hushållsnära tjänster är ingen nyhet. Men finns det något mer än priset att titta på?
Ari Kouvonen är näringspolitisk expert på tjänsteföretagens organisation Almega. Han tycker att man ska försäkra sig om att företaget betalar avtalsenliga löner och har rätt försäkringar.
– Som kund ska man alltid fråga om städfirman tecknat kollektivavtal, säger Ari Kouvonen.
Alla Almegas medlemsföretag tecknar kollektivavtal med lämpligt fackförbund, säger han. Men för närvarande offentliggör Almega inte sitt medlemsregister, vilket gör det svårt för konsumenten att på ett smidigt sätt kolla upp ett företag. Kanske ändras detta i framtiden.
– Det är en fråga som hänger i luften. Tills vidare kan kunden själv be städfirman om bevis på kollektivavtal, säger Ari Kouvonen.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.