Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Tv:n slutade att fungera i samband med en uppdatering. Sony lovade först Ali Ghadami en ny tv, men efter att ha meddelat att det var ett hårdvarufel drog företaget tillbaka sitt löfte. Han hann därför köpa en ny apparat innan Sony ändrade sig. Bild: Anna von Brömssen

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Löfte om ny vara inte bindande för företag

Uppdatera nu eller senare – det var frågan. För Ali Ghadami fanns inget tredje alternativ i det läget när uppdateringen väl dök upp på tv-skärmen. Strax efter att den genomförts slutade apparaten att fungera.

I lägenheten på Guldheden står den tv som inte funkar på golvet och den nyinköpta på bänken.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Ja, vi har redan köpt en ny tv. Jag jobbar tio-tolv timmar och vill bara komma hem och koppla av framför den, säger Ali Ghadami.

På den lite äldre apparaten blinkar en led-lampa i nederkant, visar Ali Ghadami, efter att han startat den. Mer än så blir det inte. Rutan är helt svart. Den la av helt någon timme efter att den senaste uppdateringen var slutförd.

Ingen garanti kvar

När han reklamerade apparaten var han tydlig med att garantin hade gått ut. Likaså hade reklamationsgränsen på tre år passerat. Tillverkaren Sony meddelade ändå via e-post att ”det ser ut som att vi kommer att byta ut er tv”. Det var då som goodwill, men företaget tog senare tillbaka det löftet, liksom att stå för reparationen, eftersom felet ”inte kunde bero på mjukvaruuppdatering”.

Ali Ghadami tycker att ”rätt ska vara rätt” och tog därför kontakt med Konsument Göteborg för att få klarhet i vad det löftet var värt.

– Jag skulle nog säga att det löftet inte var värt något alls. Det var inte bindande, eftersom det varken var grundat i garanti eller hans reklamationsrätt. Det man skulle kunna fundera över är om ett sådant löfte är något nytt slags avtal mellan företaget och konsumenten, men den frågan har inte prövats ännu, säger konsumentrådgivare Louise Ek.

Kort sagt, ett sådant löfte är inte värt något alls förrän det infriats.

Kort livslängd

Ali Ghadami lämnade själv sin Sony-tv till en oberoende reparatör. När GP Konsument ringer tv-reparatören säger han att det är ett hårdvarufel och att det var en slump att apparaten slutade att fungera i samband med uppdateringen. Däremot är det inte sällsynt med kort livslängd:

– Det är ganska vanligt att moderkorten ger sig i dag, oftast efter garantitiden. Mikroprocessorerna startar inte och då startar inte heller tv:n. Så de håller i tre-fyra år, säger Bernard Anderson på Bernards tv-reparationer i Göteborg.

På en viss modell av ett annat fabrikat är det däremot vanligt att tv:n lägger av vid en uppdatering, men det är första gången han är med om att det händer med en Sony.

– Och man måste ju uppdatera om alla funktioner ska fungera. Köper man en dyr tv så förväntar man sig att den håller länge, men så är det inte. Kan till och med vara så att en billigare tv håller längre, säger Bernard Anderson.

Ali Ghadami var nöjd med sin tre och ett halvt år gamla Sony-tv innan den gick sönder.

– Inga andra problem och en perfekt bild, säger han.

När GP Konsument först kontaktar Sony kommer det skriftliga svaret via Sony Nordics PR Manager Line Holm Hansen att det var ett för snabbt löfte från kundsupporten att byta ut tv:n. Några dagar senare har företaget ångrat sig och Ali Ghadami har blivit lovad en apparat från 2018 som ersättning.

– Det var fel att först lova honom en tv och sedan ta tillbaka det. Det var ingen bra kundservice, understryker hon.

Varför ändrade ni er igen?

– Vi kan bara beklaga för kunden, att han var tvungen att gå till media innan vi blev uppmärksammade på detta, svarar Line Holm Hansen per e-post.

Skydd saknas för uppdateringar

Eftersom Ali Ghadami själv först räknat till fyra blinkningar på led-lampan och uppgett detta till Sony och vi sedan räknar till fler blinkningar förblir frågan om vilket fel som indikeras obesvarad. Fyra blinkningar anger en typ av fel och fler ett annat.

Själv är han bombsäker på att lampan inte blinkade alls före uppdateringen.

Oavsett feltyp i det här fallet poängterar konsumentrådgivare Louise Ek att konsumenträttsligt är det ett växande problem med alla ”smarta” produkter i hemmen som ska uppdateras kontinuerligt samtidigt som konsumenterna saknar skydd för detta.

– De smarta prylarna är inte statiska, utan fortsätter att utvecklas efter att vi köpt dem. Konsumentköplagen ändrades senast 2005 och det här hänt mycket sedan dess. Lagen borde anpassas efter den teknologiska utvecklingen, säger hon.

Sony rekommenderar sina kunder att uppdatera till den senaste mjukvaruversionen, även om det går att blockera detta i inställningarna. Detta skulle dock kunna innebära att garantin inte gäller på grund av ”försummelse att underhålla produkten i enlighet med Sonys anvisningar avseende korrekt underhåll”.

Precis innan artikeln ska publiceras sms:ar Ali Ghadami att Sony levererat en ny tv. Så nu finns tre tv-apparater i hemmet.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.