Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Palmoljan finns inte bara i billigare glassbyttor med flersmak, utan även i många vanliga pinnglassar och strutar (arkivbild). Bild: Gösta Axelsson
Palmoljan finns inte bara i billigare glassbyttor med flersmak, utan även i många vanliga pinnglassar och strutar (arkivbild). Bild: Gösta Axelsson

Granskningen: Omstridd palmolja kvar i glassarna

Råd & Rön har gått igenom glassfrysarna i dagligvaruhandeln. Många vanliga glassar innehåller fortfarande palmolja och resultatet visar att det är en liten minskning sedan undersökningen som gjordes inför förra sommaren.

Inför denna sommar har konsumenttidningen Råd & Rön granskat glassutbudet hos Sveriges tre största dagligvarukedjor Ica, Coop och Hemköp och letat efter palmolja i ingredienslistorna.

Totalt hittade tidningen 32 sorter som fortfarande innehåller den omdiskuterade oljan, jämfört med drygt 50 inför sommaren 2019 och 39 produkter inför sommaren 2020, det vill säga en liten minskning det senaste året.

Några av dem som finns kvar: Daimstrut och Sandwich från GB Glace, Ananassplit och Sitting Bull från Triumf Glass samt Geisha strut från Fazer. Utöver styckglassarna fanns palmoljan även i glassbyttor som Ica Basics 3 smaker och Coops Tresmak.

Skövling av regnskog

Palmoljan förknippas ofta med skövling av regnskog och sociala problem för arbetarna på plantagerna.

För livsmedelsindustrin är palmoljan en praktiskt produkt, eftersom den är neutral i smaken, är billig i förhållande till andra oljor och dessutom har lång hållbarhetstid.

Palmoljan beräknas stå för 40 procent av den vegetabiliska olja som används och står på sjätte plats bland de tio mest omstridda ”odlade” livsmedelsprodukterna som orsakar global förlust av biologisk mångfald.

LÄS MER: Test: Vårens godaste nya glassar 2021

Hos Hemköp hittade Råd & Rön palmolja i elva glassprodukter, varav en från deras eget varumärke Eldorado. Men sedan förra året har Axfood, som äger Hemköp, fasat ut palmolja ur glassar med varumärket Dazzley.

– Inom Axfood arbetar vi kontinuerligt med att minska förekomsten av palmolja i de varor där det är möjligt. För glass har vi ersatt palmolja med kokosolja, säger Magnus Törnblom, presschef på Axfood, till Råd & Rön.

Användningen motiveras med högre avkastning

Coop motiverar till Råd & Rön den fortsatta användningen med att denna oljepalm, jämfört med andra oljeväxter, har många gånger högre avkastning per yta och att den ofta kräver mindre vatten, gödning och bekämpningsmedel. Samt att koncernen väljer att arbeta för att öka andelen som produceras på ett hållbart sätt och ställer krav på certifieringar för den palmolja som används inom Axfood.

Granskningen visar att alla de undersökta kedjorna har palmolja i glassar under sina egna varumärken. Oljan finns också i glassar från kända varumärken som Triumf Glass, GB Glace och Fazer.

Världen över används allt mer palmolja och produktionen väntas fortsätta att öka snabbt även under de kommande åren.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.