Checklista begagnad bil

ANNONS
|

Det finns ett antal saker du kan göra för att undvika att hamna i samma situation som Stefan Nordgren.

* Kontrollera att firman över huvud taget finns. Det kan du göra på Bolagsverkets hemsida, bolagsverket.se. Gå till "söka information om företag" i mittspalten och klicka på "Näringslivsregistret" i högerspalten. Där kan du söka på namn eller organisationsnummer.

Får du napp där kan du ringa Bolagsverket (060-18 40 00) och få kompletterande upplysningar - som exempelvis när firman startade och om den har näringsförbud.

* Enskilda fírmor måste dock inte vara registrerade hos Bolagsverket. Däremot ska de ha F-skattsedel. Fråga bilhandlaren efter organisationsnumret som är detsamma som personnumret. Sedan kan du ringa skatteupplysningen på Skatteverket (0771-56 75 67) och kolla att firman är registrerad och betalar skatt.

ANNONS

* Med hjälp av organisationsnumret kan du även ringa Kronofogdemyndigheten (0771-73 73 00) och få reda på om firman har några skulder där. Om så är fallet kanske du inte får några pengar även om du vinner i en tvist med företaget, eftersom andra fordringsägare kan vara prioriterade.

* Du kan också kolla om bilhandlaren är medlem i MRF, Motorbranschens riksförbund. Det är i sig ett bevis på att firman är professionell och följer Allmänna reklamationsnämndens beslut. Då får du också alltid någon form av garanti. Du hittar medlemsförteckningen på mrf.se. Gå till "Köpa bil" i vänsterspalten och klicka på "Sök bilhandlare".

- Det finns säkert små bilförsäljare som är seriösa men inte medlemmar i MRF. Men det är svårt att kontrollera om mindre och okända företag är justa. Ju billigare bilen är desto större är förstås risken att det blir något macklemang, säger Anna Fjellman på Konsument Göteborg.

* Man kan självfallet inte ställa samma krav på en bil som kostar 14 000 kronor som på en som kostar 44 000. Ett minimikrav är dock att den är trafiksäker och går igenom Svensk bilprovning. Där kan man också låta göra en så kallad trafiksäkerhetskontroll, en sorts förbesiktning som kostar 300 kronor. Resultatet rapporteras inte vidare till Vägverket.

ANNONS

* Köper du en dyrare bil kan det löna sig att låta göra ett M test hos Motormännens riksförbund. Det är en större genomgång av bland annat motor, bromssystem, karosseri och elsystem. Testet kostar från 1 595 kronor för icke-medlemmar.

* Bilfirman är skyldig att lämna en varudeklaration även för begagnade bilar om de har gått mer än 1 000 kilometer. Den visar bilens skick och att den är genomgången. Där ska fel och brister på bilen framgå. Om det står ett N innebär det att funktionen är normal med tanke på bilens ålder och körsträcka. Ett O betyder osäker funktion, att den är i sämre skick än normalt men fungerar helt eller delvis. Står det F är den felaktig och kräver reparation. Se till att du får med dig en kopia på varudeklarationen.

* Nöj dig aldrig med muntliga löften utan skaffa alla överenskommelser på papper.

* Det som du och säljaren kommit överens om ska alltid finnas med i köpekontraktet.

* Bilhandlaren är inte skyldig att lämna garanti. Får du ingen sådan gäller konsumentköplagen. Enligt den föreligger ett fel om bilen avviker från vad konsumenten haft fog att förvänta sig. Litet förenklat innebär det att säljaren bara ansvarar för fel som kan anses onormala i förhållande till bilens ålder och körsträcka. Felet ska också ha funnits vid leveransen.

ANNONS

* Om felet upptäcks inom sex månader från köpet ska säljaren kunna bevisa att felet inte fanns där från början. Då kan du - förutsatt att du har att göra med en seriös firma - antingen reklamera felet, eller yrka på hävning av köpet, det vill säga att säljaren låter köpet gå tillbaka.

ANNONS