Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Damfrisören Kjell Dahlqvist, 81 år, började arbeta 1956 och har inga planer på att sluta. Hantverket bakom frisyrerna sporrar och inspirerar honom. Tina Berg (på bilden) är en av alla trogna kunder sedan decennier tillbaka Bild: Ann-Catrin Emanuelsson
Damfrisören Kjell Dahlqvist, 81 år, började arbeta 1956 och har inga planer på att sluta. Hantverket bakom frisyrerna sporrar och inspirerar honom. Tina Berg (på bilden) är en av alla trogna kunder sedan decennier tillbaka Bild: Ann-Catrin Emanuelsson

Kjell klipper till och skapar frisyrerna som klarar snålblåsten

Som enda tonårsgrabb började Kjell Dahlqvist som damfrisör 1956 och har inga planer på att sluta. Då stod han på stege, tuperade och formade bikupor. Idag använder han sax och fön när han skapar frisyrer som håller i Göteborgsblåsten.

– Jag har kunder som gått hos mig sedan jag flyttade till Göteborg 1966. De är trogna, glada och mycket trevliga. Jag brukar skoja och säga att det är jag som har format dem, säger Kjell Dahlqvist och skrattar.

Även om han friserat både primadonnor och kändisar genom åren, går det inte att komma till Kjell och spela märkvärdig. Det är hantverket bakom frisyrerna som sporrar och inspirerar honom. Förmånen att dessutom få dela upplevelser och förtroenden med sina kunder gör att han skulle valt samma yrke nu som då.

Kammade och borstade mostrar

Redan som liten kammade och borstade han med förtjusning håret på sina mostrar. När det var dags att välja yrkesbana tackar han två tyska frisörer, som skapade moderna frisyrer i hans hemstad, för att han som enda tonårskille vågade välja att bli damfrisör. Några år senare under lumpen, cyklade han omkring i uniform på fritiden med en sax och kam i ränseln, ivrig att fortsätta med drömjobbet.

Väggarna i hårsalongen pryds med Kjells färgglada teckningar av olika frisyrer och hårsvall. Vid sidan av tvättställen kan kunderna inspireras av trender från 1970-talet. Fascinationen finns även dokumenterad i fem skissblock. Något som också vittnar om att han följt modets växlingar på nära håll.

– När jag började skulle håret vara stort och tuperat. Vi lade in ”barkisbullar” för att det skulle bli högt. Vi satte i postischer och löshår. Ibland stod vi på stegar och fixade det sista. Arbetet var fantastiskt spännande.

Rullade håret på Zarah Leander

Några gånger lade han håret på Zarah Leander när hon uppträdde i Göteborg. Han rullade upp håret på spolar, tuperade och formade vingar som gick ut på båda sidor om ansiktet. Precis såsom sångerskan ville ha det. Kjell minns att hon såg barsk ut i sina mörka glasögon. Först blev han lite rädd. Men det skulle visa sig att hon var väldigt trevlig och läste tidningar medan han grejade med håret.

Tyvärr finns inga fotografier från den tiden, något han idag tycker skulle ha varit roligt som minne. Ibland tänker han även på hur karriären skulle ha utkristalliserat sig om inte omständigheterna tvingat honom att tacka nej efter en anställningsintervju och ett jobberbjudande på Femte Avenyn i New York. Listan på svenska kändisar som Kjell friserat när de uppträdde på Restaurang Trädgårn och Valand är däremot lång.

Fixat håret på många av landets mest kända sångerskor

– Alice Babs var en jätterolig kund, vi hade så kul. Anita Lindblom blev jag väldigt god vän med, även Monica Zetterlund. Hon var här en hel månad och skulle ha en krullig frisyr när hon sjöng Svart-Vit Calypso. Vi rullade upp håret på små, små spolar innan varje föreställning.

Numera tycker Kjell att det roligaste med jobbet är att klippa, föna och borsta fram fina och hållbara frisyrer. 1960-talets strama håruppsättningar som formades på spolar, fick decenniet därpå ge plats åt luftiga frisyrer som skulle stajlas med hårfön.

– Att föna har blivit lite av min specialitet. Kunderna vill inte längre vara fina på det gamla sättet annat än på bröllop. Håret slängs upp i en tofs. Det ska se naturligt, lite rufsigt ut. Ibland tuperar jag längst in vid hårbotten som på 1960-talet för att skydda mot blåsten.

Massage för att få fart på blodcirkulationen

Att lägga grunden till en sådan frisyr kräver dock sin frisör enligt Kjell. Till de elever han har brukar han framhålla vikten av ett grundligt arbete som gör att frisyren håller längre. Något han lärde sig när han ”gick på salong” som elev i slutet av 1950-talet var att massera hårbotten med kraftiga tag för att få fart på blodcirkulationen.

– Detsamma gäller när man klipper. Ett bestämt handlag ger ett bra resultat. Man ska inte stå och slå lätt med borsten utan jobba metodiskt med fönen och borsta inifrån och ut med kraftiga tag. Jag vill att frisyren ska hålla samtidigt som den blir riktigt snygg.

Kjell medger att slutresultatet påverkas av hårets kvalitet, men berättar att han många gånger överträffat sig själv när han med tålamod och trygghet bestämt sig för att göra underverk med ett tunnare hår. Enligt honom är regelbunden skötsel nyckeln till ett bättre hår.

Tänker inte trappa ner

Intresset för att skapa och träffa människor är något som han hela tiden återkommer till under samtalet. Numera tar han ledigt på måndagarna och nöjer sig med två kunder på förmiddagen och tre på eftermiddagen resterande vardagar, till skillnad mot åtta till tio kunder som han hade tidigare. Men han har inga planer på att trappa ner ytterligare.

Att han däremot sålde salongen för tio år sedan och fortsatte med att hyra stol hos de nya ägarna ångrar han inte. Tempot har blivit lugnare och han har fått mer tid till att teckna och måla. Samtidigt som kollegor och kunder fortsätter att ge honom glädje i vardagen.

Kjell Dahlqvist

Ålder: 81 år

Yrke: Damfrisör på Salong hått

Bor: Centrala Göteborg

Familj: Maken Mats Ericsson

Intressen: Hår och frisyrer, teckna och måla, träna på gym, umgås med vänner

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.