Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Inför årets säsong har vd:n Johan Thorn sett till att Stötens skidanläggning investerat närmare 80 miljoner kronor, bland annat i en ny sexstolslift.

Johan är ständigt i Stöten

På gymnasiet tog Johan Thorn från Bollebygd över idrottslärarnas uppgift och anordnade skidresor. En gick till Stöten, där 17-åringen lyckades prata sig till en praktikplats. I dag är han vd.

– I den här backen kördes Världscupen. Det är vi ensamma om bland Sälens anläggningar.
Stötens vd Johan Thorn blickar ut från sitt kontor upp mot World cup-backen där den forne skidkungen Alberto Tomba 1990 tog en av sina sammanlagt 50 världscupsegrar. En med svenska mått både brant och lång pist som lockat svenska skidresenärer i drygt 40 år. 

Då, i mitten av 1970-talet, fanns här bara en lift och inga stugor eller andra boenden. Så skidsugna bussades de dryga tre milen från Sälen mot norska gränsen, där två skidentreprenörer funnit en längre backe och med högre fallhöjd än övriga i området. I dag är anläggningen utbyggd med 7 000 bäddar, 40 backar, 19 liftar, flera restauranger och kaféer samt ett hotell. Det är den verksamheten som Johan Thorn, uppvuxen i Bollebygd tog över i mars 2013.
– Då hade Stöten under ett par år hamnat i en nedåtgående ekonomisk spiral, men på de senaste två åren har vi lyckats vända skutan och ökat omsättningen med över 22 procent.
Hans enkla recept lyder:
– Vi gör allt vi kan för att allting ska vara öppet, istället för att stänga och kortsiktigt spara när beläggningen är lägre. Då tror jag att vi får fler som gillar det vi gör och det ger en positiv effekt i längden.

Intresset för skidor skapades redan under Johans första skidresa till Bydalen i Jämtland när han var fyra år. 
– Vi fortsatte åka med familjen någon vecka om året och jag har alltid känt att jag vill bo här uppe. Framför allt är det skidåkningen som är min grej. Det är något speciellt med kombinationen skidor, fjäll och vinter.
Som barn på Bollebygdsskolan reagerade han instinktivt de dagar då närliggande backen Bollekollen drog igång snökanonerna.
– Då sprang jag dit och kunde vara där och kolla hela kvällarna.

När klasskassan på högstadiet skulle omvandlas till klassresa gjorde Johan Thorn en kupp och fick igenom sitt förslag. Slutligen hade Åre fått fler röster än den destination som egentligen var mest populär – Gran Canaria. Och som elev på Hulebäcksgymnasiets ekonomiprogram med turisminriktning startade Johan företag. Han genomförde skidresor för gymnasister och tog 200-300 personer till Sunne och Hovfjället.
– Grundidén var enkel. Jag ville åka skidor och samtidigt tjäna lite pengar. Det gav många bra kontakter inom turism- och resebranschen.
På den sista skidresan med skolan gick färden till Sälen och Stöten.
– Det var en salig blandning av människor med och efter ett par dagar blev det lite kaos.
Den unge arrangören kallades in till Stötens driftchef som ville förtydliga reglerna för Johan och hans resesällskap, men mötet slutade med att de fattade tycke för varandra och strax därefter hade Johan Thorn lyckats prata sig till en praktikplats.

Johan Thorns passion för skidåkning väcktes redan när han var liten grabb och familjen åkte på semester till fjällen. Bild: Martin Björklund
Johan Thorns passion för skidåkning väcktes redan när han var liten grabb och familjen åkte på semester till fjällen. Bild: Martin Björklund

Praktiken avklarades med en uppmaning om att söka jobb i Stöten säsongen efter. Men ett år i lumpen kom emellan, liksom några säsonger som bland annat skidlärare och garderobsarbetare i österrikiska Saalbach och norska Trysil. Väl hemma i Bollebygd 2001 startade tankarna på ”ett vanligt jobb”. Han inledde då en kort karriär som säljare i Göteborg.
– Då såg jag en annons om ett säljarjobb i Lindvallen (den största av Sälens fyra skidanläggningar) och på fem minuter hade jag bestämt mig.
Jobbet blev hans, men ett år senare satte han sig vid skolbänken för att läsa turism och marknadsföring i både Sverige och Nya Zeeland. Som nyutexaminerad anställdes han i Stöten vid nyår 2004.
– Jag fick börja i receptionen och bokningen och arbetade mig sedan uppåt varje år. 
Efter några år hade Johan Thorn etablerat sig som försäljningschef. Det blev dock två ”otrogna år”, som han själv uttrycker det, i Trysil innan han uppmanades att söka tjänsten som vd i Stöten för snart tre år sedan.

Kopplingen till hemorten Bollebygd finns kvar och han fungerar som ett stöd för de som jobbar med att utveckla Bollekollen.
– Jag har hjälpt dem med leverantörer och stöttat med utbildning. Och när vi drog i gång våra snökanoner i höstas var några av killarna från Bollekollen här och jobbade.
Men en återkomst till Västsverige för Johan och sambon Emma, som driver en hårsalong i Lindvallen, verkar knappast trolig.
– Nej, det finns inget sug. Vi trivs fantastiskt bra här. Barnen också. Sjuåringen Oliver älskar skidåkning och dessutom händer det så mycket i regionen att det kommer finnas saker att jobba med en lång tid framöver.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.