Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den k-märkta motorjakten M/Y Jagaren hamnade i goda händer när den kom i Krax Stefan Hakes vårdnad. Han har själv plockat isär och bytt ut en hel del av prylarna på den exklusiva båten. Bild: Clas-Göran Sandblom

Haakes båt – en kulturskatt som väcker uppmärksamhet

M/Y Jagaren stod för lyx, glitter och glamour när den sjösattes 1960. Den sofistikerade och påkostade motoryachten syntes ofta i societetslivet.
– Båten var bland det vassaste som fanns – i klass med vad den grekiske skeppsredaren Aristotle Onsassis höll till godo med. Så har man inte råd att bygga i dag, säger nuvarande ägaren Krax Stefan Haake.
Belåten skeppare. Bild: Clas-Göran Sandblom

Han hade ingen svårighet att få Jagaren k-märkt.

– Killen jag kontaktade på Statens maritima och transporthistoriska museer blev helt exalterad när jag hörde av mig. Jag nästan hörde hur han dreglade av iver att få med båten i rullorna, säger Krax.

Smakar det så kostar det

Såväl beställare som varvet var måna om att tekniken skulle ligga i framkant när den skulle byggas. Det fick lov att kosta.

M/Y Jagaren var den första båten som byggdes i aluminium och som svetsades ihop, en ny teknik för sex decennier sedan. Bild: Clas-Göran Sandblom

Motoryachten beställdes av en välbärgad finansman, Clas Groschinsky. Hans krav var att den skulle kunna hålla hög fart och ha ett elegant utseende.

Båten har ett slank form och ett spetsigt förskepp, som jagarna i marinen – därav namnet.

Mycket dyr teknik

Den försågs med dubbla avancerade hydrauliska stabilisatorer. Skälet var att de ombordvarande skulle kunna ställa ifrån sig drinkar utan risk för att de skulle välta.

– Det finns onödig och dyr teknik i båten bara för att det skulle vara fräsigt, säger Krax, som faktiskt är döpt till förnamnen Krax Stefan.

– Bara mamma kallade mig Stefan. Jag och alla andra föredrar Krax, förklarar han.

M/Y Jagaren är i klart bättre skick nu är när Krax Stefan Haake tog över den. Bild: Clas-Göran Sandblom

När Jagaren byggdes användes aluminium som svetsades ihop. Såväl material som metod var banbrytande. Tekniken började med just bygget av M/Y Jagaren.

Tidningen Till Rors skrev hänfört: ”Motorkryssaren är det bästa Sverige kan uppbringa i båtväg. Den kommer att göra ett segertåg över världen.”

Bara tre exemplar

Båten fraktades till USA och deltog på båtmässor i New York, Michigan och Florida.

Men båtens pris gjorde att båten inte tillverkades i mer än tre exemplar.

När Groschinsky avled erbjöds en fabrikör Rönnerström att köpa den för ”en stor summa pengar”.

Den rejäla sängen, som en av fruarna ville ha, krävde att fartyget fick förlängas och breddas Bild: Clas-Göran Sandblom

Hans fru hade synpunkter på att redarhytten bara hade två smala sängar och hon krävde därför en enda säng, i king-sizeformat. Därför förlängdes båten med flera meter.

– Herrskapet hade personal till att framföra fartyget, att laga mat och servera. Med ett internt telefonsystem, också det unikt, kunde de ringa till kapten när de ville något.

Mycket som behövde åtgärdas

När M/Y Jagaren, 19 meter lång och 4,5 meter bred, dök upp på nätet bestämde Krax sig för ett år sedan för att titta på båten där den låg upplagd vid Gröna Lund i Stockholm. Pris: 1 450 000 kronor.

Krax skrattar:

– Men riktigt så mycket betalade jag inte. Det var mycket som måste åtgärdas.

Mer än vad Krax trodde visade det sig.

Kapten Haake redo för avfärd. Bild: Clas-Göran Sandblom

Han hade bokat personlig guide som tog landvägen och öppnade 69 slussar på Göta Kanal till Trollhättan när han kom.

– Fram till första slussen, på öppet hav, stormade det, vågorna var nästa fem meter höga. Efter några timmar började de två maskinerna att halta, sedan dog de. Efter intensivt letande i kolsvart mörker hittade vi till slut nya bränslefilter och kunde med möda orientera oss ner till Bråviken.

Lagt ner mycket tid

Krax Haake berättar hur mycket tid han lagt ner på motoryachten. Han har bara hunnit med en sväng i skärgården, lagt till vid Hönö och Hyppeln, med sonen Hugo och dennes flickvän.

– Han är inte så båtintresserad. Ska jag köra turister så behöver jag minst en lots ombord eftersom båtvettet rent allmänt brister hos de som är på sjön.

Krax Stefan Haakes exklusiva båtmodell tillverkades bara i tre exemplar. Bild: Krax Stefan Haake

Fartyget väcker uppmärksamhet.

– Stockholmarna är duktigare på att få båtarna k-märkta. De har ett helt annat intresse och har även bevarat många fler träbåtar. Båtfolket här nere gläds med mig och Jagaren. Det är riktigt kul.

Dina framtidsplaner?

– Jag har lagt otroligt mycket tid på att uppdatera Jagaren och skulle behöva ha in lite pengar. Eventuellt kommer jag att sälja den. Jag har lagt ner min själ i Jagaren och tycker fortfarande om den jättemycket. Jag vill att den ska leva vidare men orkar inte jobba all vaken tid.

Ditt förhållande till båtar?

– Jag växte upp ute på Hällsvik. Så länge jag kan minnas har haft båt. Jag var fem när jag byggde min första och har haft många i alla möjliga storlekar.

…och till Jagaren?

– Inte för att jag tror på högre makter. Men jag kan känna att jag fått en viss goodwill för alla fel jag rättat till och fått fartyget så här bra.

Statusbeviset på att M/Y Jagaren är k-märkt. Bild: Clas-Göran Sandblom

Krax Stefan Haake

Ålder: 60 år.

Bor: På Ringön sedan 1987.

Yrke: Kvartersvärd i Haga.

Familj: Sonen Hugo 18.

Intressen: ”Båtar tar mest tid. Äger en armébåt och två bogserbåtar, utöver Jagaren, som han är den femte ägaren till. Men jag bygger även motorcyklar och håller på med yankee-bilar”.

M/Y Jagaren

Internt telefonsystem ombord så att ägare och gäster enkelt kunde be kaptenen gasa på eller ville ha mer is till drinkarna. Andra finesser: vattenburen centralvärme, vattenberedare, ismaskin, avsaltningsanläggning, dubbla elverk, länspumpar i varje sektion och dubbla stabilisatorer.

Motorer: Två dieselmotorer x 230 hästkrafter.

Bränsletank: 2 400 liter.

Vattentank: 230 liter.

Tonage: 19 ton.

Teakdäck: Från 2016.

Stabilisatorer: Två.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.