Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/3

Övningarna som gör dig till en bättre ryttare

Ridning är en av Sveriges mest populära träningsformer. Att sitta på hästryggen är riktigt bra träning för hållningen, men det ställer också höga krav på balans och coremuskler. Vi bad därför en PT ta fram ett program med övningar som gör dig till en bättre ryttare.

Att det är populärt att rida råder det inga tvivel om. En halv miljon svenskar tränar och tävlar inom ridsporten, vilket gör det till den sjätte största sporten i Sverige. När det gäller ungdomar är det den näst största träningsformen, endast slaget av fotbollen.
Ridsport beskylls ofta felaktigt för att vara en lite mesig idrott, då kritiker menar att det är hästen som gör jobbet. Dessvärre är det helt felaktigt – ridning ställer också stora krav på ryttaren.
– För att hästen ska kunna prestera bra, måste du som ryttare vara stark. Du ska kunna sitta på dina sittben och kunna följa med i hästens rörelser. Sitter du bara där och studsar blir hästen arg och då blir det inte bra. För att ridningen ska fungera måste det vara bekvämt för både ryttare och häst och ju starkare du är, desto bättre kommer det gå, säger personliga tränaren Alice Fagrell.

Alice Fagrell. Bild: Lisa Thanner
Alice Fagrell. Bild: Lisa Thanner

Hon är själv en erfaren ryttare och har flera kunder som är aktiva inom ridsporten, och har stor insikt i vad ryttare behöver träna på.
– Skritt är förhållandevis enkelt. Där kan du åka med, säger hon. Men i trav och galopp måste du vara mycket mer aktiv som ryttare, och du måste ha kontroll på hållningen. Du ska kunna sitta med en neutral ryggrad och orka hålla uppe kroppen. Det ställer stora krav på din rygg och dina coremuskler.
Många ryttare får en bra hållning av själva ridningen, då den i sig är bra träning.

Samtidigt har de flesta ryttare mycket att vinna på att göra ett pass med styrkeövningar med jämna mellanrum. Den som rider mycket blir stark i insida lår, och kan ofta behöva parera upp den styrkan med några extra övningar för utsida lår och rumpa. Lite extra fokus på bål och rygg är också guld för ryttare.
– Många tänker att de blir så starka av ridningen, och det blir man också. Men det är alltid bra att komplettera med extra träning. Ska du sitta upp i sadeln i en hel timme, är det bra att vara förberedd, säger Alice Fagrell, och fortsätter:
– Kan man få till två enkla styrkepass i veckan är det jättebra, då kan man ha lite olika fokus på dem. Känner man att man inte hinner det kan man kanske få till ett pass, och det är alltid bättre än inget. Man ska också komma ihåg att det inte behöver vara så komplicerat, många av övningarna kan man göra hemma eller där man rider.

Bild: Lisa Thanner
Bild: Lisa Thanner

Det är också bra att lägga in lite rörlighetsträning i sitt träningsprogram, för att motverka den stelhet som annars lätt drabbar ryttare.
– När jag växte upp fick jag lära mig att man inte kan vara ryttare och balettdansös samtidigt eftersom man blir så stel. Och visst är det lätt att bli stel när man rider. Därför är det bra att försöka stretcha ut insida lår, att jobba med rörlighet i ryggraden och att sträcka ut höftböjarna regelbundet.

Den som hänger i stallet är också van vid att utföra mycket kroppsarbete. Det ska mockas, kratsas, sopas och borstas, och en dag i stallet innebär ofta många tunga lyft. Här finns det också en del saker man kan tänka på, säger Alice Fagrell:
– Man kan försöka ha i bakhuvudet att inte göra allting likadant, för då är det lätt att man blir stark åt ena hållet. Om du hela tiden mockar eller sopar från ett håll, kan du försöka varva med att göra det från andra hållet. Man kan också tänka på att allt man gör i stallet ska göras med bra teknik och bra hållning. Tänker man på det får man mycket på köpet.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.