”Huvudsaken är att folk cyklar och för det behöver prylarna fixas”, säger Even Hovensjö som cyklar hem till sina kunder.
”Huvudsaken är att folk cyklar och för det behöver prylarna fixas”, säger Even Hovensjö som cyklar hem till sina kunder. Bild: Agneta Slonawski

Even är den trampande cykelreparatören

Frihet, hållbarhet och en bättre framtid. Så sammanfattar Even Hovensjö sitt värv och sin passion. Han trampar staden runt för att laga cyklar hemma hos folk. Allt för att vi skall ta tag i styret och ställa bilen hemma.

ANNONS
|

Even Hovensjö stannar upp när han pratar. Annars mekar han cyklar med förbundna ögon. Det går fort och effektivt. Precis som när han själv cyklar. Det gifte sig redan vid de första tramptagen på hans gamla landsvägscykel för tio år sedan. Då hade han slagit vad med två kompisar om att det gick lika bra att distanscykla på en gammal trotjänare som att skaffa sig en multiväxlad tingest. Den första turen gick mellan Lillehammer och Oslo, en resa på nästan 19 mil. Och på den vägen är det.

– Jag var en glad amatör och blev helt biten; av farten och av frihetskänslan. Det kändes som om jag flög fram. Nästa tur gick mellan Trondheim och Oslo. Sedan dess är jag fast. Det stämmer liksom med min kropp. Jag upplever en slags ”mästring” som gör att cykling är detsamma som lycka för mig, förklarar Even Hovensjö som tillägger att han fortfarande är fascinerad av själva cyklingen och av estetiken kring den.

ANNONS
 ”Medvetandet om hållbarhet ökar. Det finns en visshet om att göra andra val”, säger Even Hovensjö
”Medvetandet om hållbarhet ökar. Det finns en visshet om att göra andra val”, säger Even Hovensjö Bild: Agneta Slonawski

I Oslo arbetade han som grafisk designer och fortsatte med att pendla när han flyttade till Göteborg. Fast först gick turen via en sväng till Skåne. På cykel förstås. Dit skulle han på en kompis bröllop i Malmö, iklädd cykelkläder. Och där fanns hans blivande sambo. Hon var kusin till bruden och boende i Göteborg. Det sa klick. Två veckor senare var de ett par. Det är fyra år sedan nu. Och nej, de köpte inte en tandem men hon hängde glatt på cyklingen. Nu delar de intresset och får snart lov att skaffa en barnsits.

Lagar cyklar på plats runt hela staden

– Jag var nästan 40 år och trodde att jag skulle leva ensam. Jag hade förlikat mig med det. Jag hade en roll som passade mig: med cykling på fritiden, med ett jobb som jag gillade och ett extrajobb på Foodora för att hålla cyklingen i gång, berättar han.

Något som snabbt ledde till att han startade en fackförening för cykelarbetare, den första i Norge, och i världen, enligt honom själv. Men det är en helt annan historia. Rättvisetankarna finns kvar, liksom hållbarhetsmålen. De har han möjlighet att översätta i sitt nya jobb som specialutvecklare på cykelföretaget. Han blev handplockad till den nystartade firman efter att han arbetat två år, som reparatör, i en cykelaffär vid Stigbergsliden i Majorna.

ANNONS

– Jag tände direkt på idén med att laga cyklar, via pop up, på olika ställen. Jag tyckte det var jättespännande att tänka sig att flytta hem verkstaden till folk och hjälpa dem som har förhinder att släpa i väg sina cyklar till en verkstad. Då blir ju steget att ta cykeln nästa gång, mycket närmare, menar Even Hovensjö.

Vill reparera mer och på fler ställen

Han och hans lådcykel har tagit sig från Frölunda till Grimmered vidare till Mölndal, Mölnlycke och Hisingen. Än så länge koncentrerar företagets reparatörer sig på att serva i västra Göteborg, men det finns planer på att gå söderut. Och då pratar vi Europa.

– Ja, vi har massor av idéer. En är att etablera sig i andra länder. Men också att få anställda här hemma att cykla mer, genom att vi kommer ut till företag och servar cyklar. Plus att vi knyter befintliga cykelverkstäder till oss, så att vi skickar vidare reparationer som är svåra att göra på plats, som att bygga om hjul eller nav. Dessutom planerar vi att erbjuda stöd vid cykelköp, så att valet blir personligt och bra. Eller att hjälpa till med ergonomi, om vilken cykel som passar just dig bäst, förklarar Even Hovensjö som tillägger att de även tar sig an elcyklar när det kommer till reparation.

ANNONS

Än så länge gäller vanlig service för cyklar: byten av vajrar, genomgång av bromsar, smörjning och allmän översyn. I verktygslådan finns det gott om extra cykelkedjor, olja, ventilgummin och andra små godsaker, till försäljning. En vanlig service, på plats, kostar en dryg femhundring. För service hemmavid blir det ett tillägg på 140 kronor.

Brinner för hållbarhet

– Cykeln är framtiden. Det är den bästa uppfinningen som gjorts, säger Even Hovensjö och stryker över ramen på en grå trotjänare som har fått sig en omgång inför våren.

Han och hans medarbetare brinner för att skapa en hållbar stad. Cyklandet är en del i det målet. Det frigör tid. Det är bra för miljön. Det kan skapa frihet och enkelhet. Och om man tar Even på orden; man blir lycklig.

– Responsen med att laga cyklar på plats har varit överväldigande, mycket större än förväntat. Vi känner att vi prickat in ett behov som är stort, konstaterar Even Hovensjö som är optimistisk över framtiden när det gäller ett ökat cyklande och allmänt större hållbarhet.

Even Hovensjö

Ålder: 42 år.

Bor: Västra Frölunda.

Familj: Sambo och en baby i dagarna.

Yrke: Head of operations på GoVelo

Intressen: cykling, design och fotboll - kollar helst på norska Skeid och Tottenham.

Läs mer på: www.govelo.se

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS