Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Lovisa Törnsten på Bukowskis.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Proffs lär ut konstens budord

Att lära sig inreda med konst kräver tid. – Titta, titta, titta. Det handlar om att öva ögat, säger Lovisa Törnsten som är specialist på modern konst på Bukowskis.

Stolar, skåp, mattor och lampor. Tavlorna står staplade tätt i en stor hylla, och hänger lite där det finns plats på väggarna. Det är svårt att veta var man ska börja.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Det fina med auktioner är att det är gratis att gå på auktionsvisningar och att man kan få väldigt fina både konst och föremålsupplevelser här. Och det är tillåtet att klämma och känna på allting, säger Lovisa Törnsten.

Det märks att hon älskar sitt jobb, eller i alla fall älskar hon konst. Hon pratar fort, gör hela tiden små utsvävningar för att berätta om ett extra intressant konstverk eller konstnärskap.

Lovisa Törnsten tycker att det viktigaste för den som vill inreda med konst är att först träna upp sitt öga och utveckla sin smak. Att köpa en tavla är svårare än att köpa en soffa eller en fåtölj.

– Det ska man inte sticka under stol med. Det kräver en del förkunskap. Det är som med tennis eller vad som helst, du måste öva. Du måste inte vara konsthistoriker för att uppskatta konst, men det krävs viss kunskap för att våga lita på vad du tycker om.

Ju mer konst du ser, desto mer medveten blir du om vad du gillar. Gå därför på konstmuseum, på auktionshus och på gallerier, tipsar Lovisa Törnsten. Att börja titta i Bukowskis online-katalog kan vara en bra början. Det ger en inblick i massor av stilar, giganter blandas med mer okända konstnärer, samtida verk med äldre konst.

– Tycker du om det välbalanserade lugna eller vill du ha mer fart och färg? Titta på den här Ragnar Sandberg till exempel, säger hon och pekar på en tavla. Du behöver inte bry dig så mycket om att utropspriset är 400 000 kronor, känn efter om du gillar stilen.

Efter att ha botaniserat runt på sajten tycker Lovisa Törnsten att det är viktigt att se tavlorna i verkligheten.

– Själv har jag lärt mig mycket på att titta i kataloger och sedan jämföra med objekten live. Det som ser tråkigt ut på nätet kan se fantastiskt ut i verkligheten och tvärtom. Utropspriset, som syns på nätet, är just ett utropspris. Det är ett riktmärke som faller tillbaka på vad liknande föremål har ropats ut för tidigare.

Även i konst går det trender. Just nu är färg och form populärt, enligt Lovisa Törnsten, med konstnärer som Inge Schiöler, Gösta Adrian-Nilsson och Otto G Carlsund.

– Det går ju också mycket på namn. Ola Billgren, Carl Larsson, Carl Fredrik Hill, Anders Zorn säljs för väldigt mycket pengar. Det som inte är lika populärt är det väldigt välgjorda högkvalitativa 1800-talsmåleriet, med undantag för friluftsmåleri.

Plötsligt kan verk som ingen brytt sig om bli jättepopulära. Sedan några år finns ett stort intresse för kvinnor som verkade under sent 1800-tal. Då var det svårt att jobba som kvinnlig konstnär i Sverige och många åkte till Frankrike där konstlivet var mer modernt.

– Det är kvinnor som tidigare inte synts bakom Carl Larsson och gänget. Karin Larsson – Carl Larssons hustru – åkte till exempel till Frankrike för att studera på målarskolan Colarossi, som tog emot kvinnliga studenter.

En av de absolut skickligaste från den här tiden är Julia Beck. Tidigare har hon knappt kostat något – nu säljs vissa av hennes tavlor för över en miljon. Plötsligt kommer någon på vilken skicklig konstnär hon är, vilken pionjär.

Men det går faktiskt att köpa en Julia Beck utan att vara stormrik.

– Kanske kan du köpa ett tidigare verk av henne, eller senare, från en period som inte anses lika intressant och som inte kostar lika mycket. Eller kanske välja ett litet verk av ett stort namn, säger Lovisa Törnsten och visar en liten etsning av Carl Larsson som nyligen sålts för 8 000 kronor.

Och sedan finns det förstås massor av mer okända konstnärer som inte behöver kosta så mycket.

Generellt tycker Lovisa Törnsten att vi är för rädda för konst, har för stor respekt för det stora geniet.

– Kanske beror det på att konsten alltid har varit i ett finrum, och beställts av kungar och furstar. Att gå upp för trappan till Konstmuseet, redan den inger respekt. Och visst, respekt för konstnärskapet bör du ha. Men man bör samtidigt komma ihåg att det trots allt bara är färg på duk, säger hon.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.