Ordning på allt - en vecka i taget

Trött på att vara omgiven av ett ständigt kaos? Förvaringsdrottningen Paulina Draganja har hittat receptet för ordning och reda, och tar dig dit - ett steg i taget.

ANNONS
|

När Paulina Draganja var liten kunde det mycket väl hända att man hittade henne i ett förråd, rensandes. Att det inte var hennes förråd - och att hon och familjen var bortbjudna - var inte så noga.

– Jag gillade faktiskt att städa andras rum mer än mitt eget! Mina föräldrar fick skämmas för mig ibland, att sätta igång och städa oombedd är ju att skriva folk på näsan att de har det stökigt! Men jag är väldigt resultatinriktad. Jag hatar att slösa tid och gör hellre något vettigt av den, berättar Paulina.

Mår bättre

Hennes intresse för att skapa ordning och reda har resulterat i två böcker, den senaste lanseras nu i dagarna. I den ger Paulina Draganja läsarna receptet för hur man får ordning på hela sitt hem, genom ett projekt i veckan under ett år.

ANNONS

– Min mission, utöver att få svenska folket organiserade, är att jag ser hur bra man faktiskt mår av att slippa röran. Men man måste ha rätt inställning, många ser det som ett misslyckande när det är stökigt. Men det är ju till exempel inget nederlag att vi måste laga mat tre gånger om dagen, det är så livet ser ut. Detsamma gäller städning. Det är inget fiasko att lådan du organiserade i höstas är stökig igen, det är en naturlig process.

Paulina Draganja pratar också om vikten av att ha realistiska förväntningar. Att tro att man ska få ordning på hela sitt liv över ett veckoslut är inte realistiskt - livet pågår ju samtidigt. Mat ska lagas, barn kanske ska hämtas, man måste jobba och vila. Att dela upp det, göra en plan och ta en sak i taget är det absolut bästa sättet att skapa ordning, enligt Paulina.


     Samla upp dina mediciner på ett ställe, gruppera dem och märk upp så kommer du att hitta rätt snabbare och inte köpa onödiga dubbletter. Foto: Pontus Lundahl/TT
Samla upp dina mediciner på ett ställe, gruppera dem och märk upp så kommer du att hitta rätt snabbare och inte köpa onödiga dubbletter. Foto: Pontus Lundahl/TT

– Det är viktigt att vara nöjd över det man uträttat. Många röjer i sitt barns rum och sedan mår de dåligt över att resten av hemmet fortfarande är stökigt. Har man den inställningen blir allting jobbigt. Då kan en plan hjälpa - i dag ska bara barnrummet bli klart. Nästa rum behöver inte vara klart förrän nästa vecka, passa på att njuta av det fina barnrummet så länge! Sänk tröskeln, då blir det lättare att lyckas. Och när man skapat ett system som håller, då känner man sig som en kung!

ANNONS

Dela upp

Paulina, som alltid älskat att organisera, har förstås tagit den rollen i sitt hem. I stället överlåter hon till exempel matlagningen till sin man, eftersom han ändå tycker att det är roligare. Men hon vill samtidigt varna för att just organiseringen ofta riskerar att bli en kvinnofälla.

– Engagera hela familjen, annars går det inte. Många kvinnor säger att de försöker, men att det inte går - men då svarar jag bara ”ge inte upp”! Lär barnen tidigt vad som gäller. Och se till att alla vet var allting finns, inte bara du.

Om man inte vill ge sig på ”ett projekt i veckan”-modellen har Paulina Draganja några tips för hur man ändå kommer igång. För vissa saker är viktigare än andra.

– Hit hör kyl och frys. De blir stökiga av att vi använder dem varje dag - men vi kan göra både miljö- och plånboksvinster genom att få koll på vad vi har där och äta upp maten innan den blir dålig.

Hon tipsar också om att anteckna alla ”surdegar”, de där sakerna man alltid stör sig på och alltid lovar sig själv att fixa - men sedan glömmer tills man stöter på dem igen.

– Den där lådan som trilskas i hallen, den som du irriterar dig på varje morgon och sedan glömmer bort tills du kommer hem och irriterar dig på den igen. Skriv ned i kalendern vilken dag du ska fixa den, och få det gjort. Känslan efteråt kan du leva på länge!

ANNONS

Upprepa

Att ha rimliga förväntningar är det viktigaste, betonar Paulina Draganja. För även hemma hos henne blir det stökigt.

– Man får räkna med att vissa saker måste gås igenom någon gång per år, som förråd, garderob, garage och barnrum. Men det fina är att det kommer att gå lättare för varje gång eftersom du redan gjort tankearbetet ordentligt en gång!

Och när kaoset ändå uppstår, vad har då gått fel?

– Stök beror ofta på tidsbrist, och då ska man verkligen försöka hålla hårt på regeln om var sak på sin plats. Att försöka göra förarbetet är också bra. Hinner du inte betala räkningarna när du hade tänkt, öppna ändå alla kuvert och släng dem och lägg räkningarna i ”att betala”-mappen. Då är halva jobbet gjort och du slipper röran.

5 tips för att komma igång

1. Sätt dig och skriv ned allt som behöver göras. Identifiera surdegarna.

2. Be din respektive göra samma sak - ofta slutar det med två helt olika listor!

3. Enas om en prioritering och skriv ned i kalendern när var sak ska göras.

4. Börja redan i dag att alltid lägga tillbaka saker på sin plats, så minskar kaoset successivt. Hitta platser för det som inte verkar ”bo” någonstans.

5. För varje ny sak som kommer in i hemmet, bestäm genast var den ska vara.

Paulina Draganja

Ålder: 40 år

Bor: Stockholm

Familj: Man och en son, samt bebis på väg.

Gör: Föreläser, skriver böcker och bloggar på Forvaringsdrottningen.se. Ger konsultationer kring organisering och förvaring.

Aktuell: Med boken Organisera och förvara hemma - ett projekt i veckan.

ANNONS