Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
I rollen som krigsguden Wotan kommer Anders Lorentzson, basen på scenen, att få gång långt ner i registret.
I rollen som krigsguden Wotan kommer Anders Lorentzson, basen på scenen, att få gång långt ner i registret. "Min ambition är att ge publiken en levande upplevelse", säger han inför premiären på Göteborgsoperan. Bild: Elisabeth Wikström

Anders tar ton – som en enögd krigsgud

Tenorer är ofta hjältar medan basröster sjunger mer diaboliska roller.
– Det är alltid kul att utforska sin ondskefulla sida, tycker Anders Lorentzson, aktuell som enögde krigsguden Wotan i operan Rhenguldet.

Om Ragnarök – sist av Ringen-operorna – är nära sex timmar lång måste ju Rhenguldet, som är dryga två, anses vara en mjukstart.

– I Rhenguldet rullas historien upp. Här stjäl den onde svartalven Albrecht Rhendöttrarnas guld och smider en ring som Wotan sedan lurar till sig. Därmed är kampen om världsherravälde och rikedom igång, berättar Anders Lorentzson.

Nibelungens Ring är Wagners egen Sagan om Ringen. Storyn är inspirerad av den isländska gudasagan Eddan, där Wotan heter Oden. Utifrån denna och tysk mytologi har Richard Wagner kokat ihop sin egen välljudande anrättning.

Gestaltar maktgalen gud

Anders gestaltar den maktgalne guden Wotans genom hans uppgång och fall i fyra operor fyra år framåt. Det blir väldigt mycket text och musik att lära in.

Dessutom på ett främmande språk.

– En tysk som hör mig sjunga ska förstå och tycka att uttalet har rätt vokalfärg och konsonantavslut. Annars är jag inte nöjd.

Hans största språkliga utmaning hittills under karriären har varit tjeckiska. Ungerskan var nästan lika svår. Italienska och tyska är förstås lättare, de språken är en operasångare van vid.

Gestaltningen är också viktig, rollfiguren ska kännas trovärdig tycker Anders Lorentzson. Han är mäkta stolt över berömmet ”som att se en Bergman-skådespelare som dessutom kan sjunga”. Det omdömet fick han när han gästspelade på operafestivalen i Ravenna.

– Min ambition är att ge publiken en levande upplevelse. Både rösten och uttrycket ska avspegla vad karaktären menar även när orden är motsägelsefulla.

"Enormt tryck i musiken"

Han gillar att rota i sitt inre och kallar det rena terapin. Mördare, djävul och andra skurkroller han får är ofta mångfacetterade. Som nu Wotan. Guden som härskar i Valhall och drivs av maktbegär och girighet, fastän han innerst inne vet att det kommer att sluta med att hela världen går åt skogen med dunder och brak.

– Det är en fascinerande historia och det finns ett enormt tryck i musiken. För en sångare är en Wagner-opera lika fysiskt ansträngande som en rejäl löprunda, anser Anders Lorentzson.

Han har redan tidigare sjungit Wotan, men inte i Rhenguldet utan i Valkyrian. Dels på Göteborgsoperan, dels som utlånad till Litauens operahus i ett halvår och senast i Taiwan 2013.

Hans sångröst upptäcktes av en småskollärare i barndomens Ambjörnarp, en knapp mil söder om Tranemo i Västergötland. Hon skickade honom vidare till kantorn och som tioåring började Anders sjunga solo i kyrkan.

Att bli operasångare var inget självklart yrkesval, delvis för att den musiken inte fanns i hemmet.

– När jag väl sökte till Musikhögskolan i Göteborg, föll det på att jag inte kunde läsa noter.

Det blev förberedande studier, sedan Operahögskolan i Stockholm och därefter så småningom en fast tjänst på Kungliga Operan.

Ett nej till en tjänstledighet för en riktigt rolig och stor roll, fick honom att surna till och i stället provsjunga för Göteborgsoperan, som då sökte folk till det nybyggda operahuset.

Återvände till hemtrakterna

Efter nio år i Stockholm återvände Anders Lorentzson således för 25 år sedan till sina västsvenska hemtrakter.

Han och hustrun Veronika har nyligen flyttat inom Tranemo kommun till ett nybyggt hus ritat av äldste sonen som är arkitekt. Arbetsintensiva perioder åker han bara hem en gång i veckan – det tar hela tre timmar med kollektivtrafik. Annars sover han i sin lilla övernattningslägenhet i Guldheden.

Läsa noter gör Anders Lorentzson fortfarande knappt men han har skaffat sig ett eget hjälpmedel som löser problemet.

– Datorer var jag inne på tidigt. Nu pratar vi alltså 1990-tal. Eftersom det fanns OCR-scanners för text frågade jag på en datamässa om det inte fanns motsvarande teknik för noter. Jodå, det gick väl att konstruera – om jag hostade upp en miljon.

Som ett modernt karaokeprogram

Han luskade dock vidare och i USA fann han så småningom rätt programvara. Så i stället för att sitta vid pianot och plinka sig fram kunde han scanna in noterna och få musiken uppspelad på datorn. Numera rullas även texten fram och han kan köra allt via mobilen om han vill.

– Det hela fungerar precis som ett modernt karaokeprogram, säger han nöjt och tillägger att tekniken hjälpte honom igång med instuderingen i ett nafs när han fick reda på att han skulle göra Wotan, huvudperson i Ringen-dramat och något av en drömroll för en basbaryton.

Anders Lorentzson

Ålder: 63 år.

Bor: Hus i Mossebo, Tranemo kommun.

Familj: Hustrun Veronika, tre utflugna söner och nyfödda barnbarnet Bo.

Gör: Operasångare, bas/basbaryton.

Intressen: Snickra och bygga. Miljön.

Aktuell: I Rhenguldet med premiär 17 november på Göteborgsoperan. Plus resterande operor i Nibelungen Ring. Valkyrian (2019), Siegfried (2020) och Ragnarök (2021).

Fakta: Wagner i fyra år

För första gången sätter Göteborgsoperan upp hela Nibelungens Ring med text och musik av Richard Wagner.

De fyra operorna spelas på Göteborgsoperan under fyra säsonger.

Rhenguldet med premiär 17 november 2018. Valkyrian hösten 2019. Siegfried hösten 2020. Ragnarök hösten 2021 i samband med firandet av att staden Göteborg fyller 400 år.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.