”Jag älskar färgmästaryrket”, säger Thomas Johansson. Han är fortfarande lika entusiastisk och jobbar med frenesi. Mönsterpasset i är lika viktigt som färg­­nyanserna. Här en tapet av Emma von Brömssen.
”Jag älskar färgmästaryrket”, säger Thomas Johansson. Han är fortfarande lika entusiastisk och jobbar med frenesi. Mönsterpasset i är lika viktigt som färg­­nyanserna. Här en tapet av Emma von Brömssen. Bild: Magnus Sundberg

Absolut gehör för varje kulör

Färgmästare Thomas Johansson älskar färg och han är full av det, både inuti och utanpå. Likt en vandrande målning av stänk och prickar vandrar han omkring i tapetfabriken och analyserar varje nyans.– Bland alla miljoner färger i sfären ser jag en ny färg varje dag. Jag älskar färg, säger Thomas.

ANNONS
|

Han har arbetat med färg i 35 år. De första 31 åren på Sandbergs tapetfabrik och de senaste fyra på Ulricehamns tapetfabrik.

Lokalerna är de samma. Här låg tidigare tapetfirman Sandberg men när de flyttade till Borås valde Thomas och några kollegor att köpa loss tapetfabriken. Tillsammans hade de långt över trettio års samlad erfarenhet av tapetmakeri.

Fabriken är en bland fem tapetmakerier i Sverige. Under 1950-1960-talet fanns det omkring 20 fabriker.

Blev tapetfabrikör och delägare av en slump

Thomas blev som han själv säger, tapetfabrikör och delägare av en slump. Det var en chansning men med sig fick de Stiftelsen Svenskt Tenn som sedan länge tryckt sina tapeter hos Sandberg. De valde att stanna kvar hos Thomas.

ANNONS

– Vi trycker alla Svenskt Tenns tapeter med kända Josef Frank mönster i limtryck. Att vi fick den möjligheten betydde allt när vi tog över 2018. Det blev en garant och en kvalitetsstämpel för oss. Då kunde vi visa att vi satsar på prima hantverk, berättar Thomas Johansson.

För det är hantverket som lockar honom och de andra som driver fabriken. De är bara sex personer men tillsammans säkerställer de kvalitet och hantverk på toppnivå. Färgerna är giftfria och de använder vattenbaserade färgpigment.

Kräver fingertoppskänsla

Limtryckstapeterna trycks på Olbrichmaskinen. Den kräver total kontroll och fingertoppskänsla. Trycket sker med valsar där mönstret är utskuret i gummi och man trycker vått i vått, vilket ger ett nästan handmålat intryck där färgerna läggs på varandra i en lager på lager effekt.

– Vi kan likna limtrycket med en oljemålning och screentrycket med en akvarell.

Mönsterformgivaren Emma von Brömssens tapetmönster trycks för dagen i denna teknik. Hon ingår i designerduon Långelid/von Brömssen som är en av tapetfabrikens samarbetspartners.

Just i dag ska 150 tapetrullar tryckas upp. Screentryckspressen rullar på och trycker ut 70 meter i minuten och Thomas övervakar och diskuterar med tryckare Göran Bylin.

Han jämför dagens provtryck med tidigare tryckning av samma mönster.

– Nu tänker jag att jag tar i lite gult.

ANNONS

Han går bort till "färgköket" och börjar göra en korrigeringsblandning som han ska hälla ner i det stora färgkaret som ska vara bottenfärgen. Kulören är grön men Thomas vill att den ska bli lite varmare i tonen och inte så kall och blå som den är nu.

Korrigeringsblandningen hälls ner i färgkaret och färgvispen drar i gång. En stund senare droppas lite färg på ett papper och ett utstryk görs för att kunna jämförs med tidigare kulör.

– Nu blev det bra, säger Thomas.

Alla färger som Thomas har blandat till finns i ett nyansbibliotek. Blir det en avvikelse i papperskvalité eller något annat så korrigeras det och antecknas med datum.

För att läsa måste han ha glasögon men när han blandar eller analyserar färgtoner skjuter han upp glasögonen i pannan.

– Jag blir lite GW Persson då, ha-ha säger Thomas.

Numera mäts färgblandningar i en färgspektrofotometer för att få fram exakt nyans. Trots det så är ögonen Thomas viktigaste verktyg.

– Oftast går jag in på känsla och korrigerar. Det blir oftast rätt.

Han har frågat sig varför inte ögonen blir sämre på att analysera färg när det med ålder blir svårare att läsa text.

Han har under åren experimenterat med pigment. Han har kombinerat och tagit bort, för att det ska vara så ljusäkta färger som möjligt.

ANNONS

– Jag höll på med tester i fönster och utsatte färgerna för ljus och avgaser och så vidare.

– Men man kan ju aldrig komma runt att bakom en tavla eller en möbel dit ljus aldrig når blir kulören alltid mörkare.

Han berättar om ett telefonsamtal som var avgörande för hans färgblandningar..

– Det var en dam från Östermalm som ringde för många år sedan. Hon berättade att hon hade en beige tapet som hon var väldigt nöjd med men vintertid efter klockan arton blev tapeten grön. "Jag vill ha min tapet beige - inte en grön". Det var gatubelysningen som förändrade färgtonen när neonljuset utanför lyste, berättar Thomas.

Sedan dess tar Thomas alltid hänsyn till metamerin. Det vill säga hur färg upplevs i olika ljus.

– Genom att låta ett datorprogram analysera min tänkta färgblandning kan jag hela tiden mäta minsta metameri för att säkerställa färgen i alla ljus. Bäst resultat uppnås genom att blanda tre pigment som mest, säger Thomas.

Han fortsätter:

– Det är roligt när man börjar blanda. Det gäller att hitta toner så att alla färger blir vilsamma. Att hitta rätt balans. I bland får man smutsa ner färgerna lite, säger Thomas.

– Med mönsterdesignerna har jag utvecklat ett speciellt färgspråk. Det kan vara att vi ska ha lite mer "greige", grå-beige", eller lite dusty blue. Vi förstår varandras tankegångar, säger Thomas och skrattar.

ANNONS

Vad är hemligheten med Josef Franks färgskala?

– Han har hittat rätt balans. Du ser hela tapeten och alla färger samtidigt. Ingen sticker ut.

Thomas berättar om när han fick se Josef Franks original.

– Det kom en värdetransportbil ner till oss och vakter plockade fram materialet. Jag blev entusiastisk och ville genast känna på materialet. Jag fick smäll på fingrarna direkt. Inga händer utan bomullsvantar, löd budskapet, berättar Thomas.

– I dag är färgerna mer lika originalen på Frank tapeterna än de var tidigare.

I dag trycks allt på nonwoven, en blandning mellan cellulosa och konstfiber. I framtiden hoppas Thomas på att de kan trycka på rent papper.

– Vi vill bli ännu mer hantverksmässiga. Trycka på pappers-papper, kanske göra egna pigment och tillverka egna screenfilmer och gummivalsar så att vi har all kunskap i huset och kan vara självförsörjande.

Vad har du för tapeter hemma?

– Det är lite som med skomakarens pôjk. Vi tapetserar inte om så ofta. Jag älskar färg men min fru är lite mer försiktig. Nu har vi kommit varandra närmare. Vi har en tapet med simmande änder på. Där möttes vi, i en brittisk ankdamm, säger Thomas.

Vd:n Anna Andén kommer förbi och jag passar på att fråga.

ANNONS

Hur många som Thomas finns det i Sverige.

– Thomas är unik, säger Anna Andén som är företagets vd och tillika delägare med Thomas Johansson.

Samtalet kring färg fortsätter och om vilka färger som säljer bäst.

– Grönt säljer bäst och blått fungerar alltid, säger Anna.

Thomas flikar in att det fanns en skräckperiod för tapetindustrin då allt skulle vara ljust och fräscht.

– Rött är svårt och gult har varit svårt men det kommer. Inte den solgula men den som är lite mer ockra och Cognac, säger Thomas.

Vilken är din färg?

– Jag är en gul person. Jag är extrovert och jag blir lycklig av gult. Jag tycker det är en färg som sprider lycka och hopp, säger Thomas.

Thomas Johansson

Ålder: 56 år.

Arbetar: Färgmästare och delägare vid Ulricehamns tapetfabrik.

Familj: Hustrun Martina och två söner 26 och 23 år.

Bor: Ulricehamn.

Intressen: Måla akvarell och olja. Cyklar mountainbike och åker längdskidor. Är en fotbollsnörd i allmänhet och följer Elfsborg i synnerhet.

ANNONS