Varför riskera Styr och Ställ?

Ledare: Trafikkontoret och Socialdemokraterna slarvar med sina avtal och öppnar helt i onödan upp för en ny upphandlingsprocess.

Det här är en åsiktstext från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

ANNONS
|

Nästa år i februari löper kommunens sjuåriga avtal för cykeluthyrningen Styr och Ställ ut med företaget JC Decaux. Kommunen hade option på ytterligare tre år men låter nu meddela, mycket kort innan avtalet skulle tecknas, att man vill ha ett kortare avtal på bara ett år (GP 19/5).

Varför riskerar man hela Styr och Ställ? ”Det har dykt upp helt nya aktörer”, säger Ma-Lou Wihlborg avdelningschef på Trafikkontoret. Enligt Wihlborg funderar man på att gå ut med en helt ny upphandling, med syftet att bygga ett nytt system ”i en annan del av staden”. Göteborg skulle alltså parallellt ha två inkompatibla hyrsystem under en period. Man häpnar.

ANNONS

Varför vill man ersätta något som fungerar och som göteborgarna är nöjda med?

I en SIFO-mätning från april svarade 92 procent att de var nöjda med tjänsten. 84 procent av de tillfrågade ville gärna behålla systemet på det sätt som det nu är utformat.

I en kundundersökning som JC Decaux utförde 2015 svarade 97 procent att de skulle rekommendera hyrcyklarna.

Man kan såklart ifrågasätta en kundundersökning utförd av företaget som själva sköter cyklarna, men samtidigt tycks få klagomål gå att finna.

Priset för uthyrningen är rimligt och betalningslösningarna är smidiga. Styr och Ställ har främst finansierats med reklam och har därför varit helt gratis för kommunen. Inte en skattekrona har gått till spillo.

Det är en tjänst som tusentals göteborgare använt sig av och många turister därtill. På senare tid har JC Decaux även förlängt cykelsäsongen.Men nu äventyrar kommunen hela Styr och Ställ genom att försöka pressa fram ett avtal på bara ett år som det är tveksamt att JC Decaux skulle acceptera. Detta samtidigt som man ställer sig avvaktande till att utöka Styr och Ställs verksamhet till Majorna och Hisingen, något som behövs för att få bättre täckning i staden.

Är det för att trafikkontoret och majoriteten redan har siktet inställt på att påbörja en helt ny upphandling? Av någon anledning vill man byta ut något som vi i dag vet fungerar mot något vars eventuella kostnader och nytta är osäker.

ANNONS

Styr och Ställ har på alla sätt varit en succé för Göteborg. Inte nog med att det inte kostar staden något, det bidrar till att öka miljövänliga persontransporter centralt.

Flexibiliteten gör att användare kan ställa bilen eller vid störningar i kollektivtrafiken välja cykeln. I stället för att påbörja en helt ny upphandling borde man fördjupa samarbetet och skapa möjligheter för fler hyrstationer.

Trafikkontoret och de rödgrönrosa är inne i en konstig svacka. Ombyggnaden av Götaplatsen var inte bara ett haveri ur trafiksäkerhetsperspektiv, den var även alldeles för kostsam. Nu riskerar man dessutom sänka en av Göteborgs absolut mest populära transportmedel helt i onödan.

David Lega (KD) som på debattplats i GP (17/5) uppmärksammat kommunens hantering av Styr och Ställ har uppmanat de rödgrönrosa att inte slarva bort avtalet med JC Decaux. De borde följa den uppmaningen.

ANNONS