Skiss för hur linbanan hade kunnat se ut som planerades av Göteborgs stad.
Skiss för hur linbanan hade kunnat se ut som planerades av Göteborgs stad. Bild: Göteborgs Stad

Göteborg behöver en linbana!

Kritiken mot det nya linbaneförslaget består av populistiska utspel från debattörer som inte orkar höja blicken. Personerna bakom linbanan svarar Adam Cwejman.

Det här är en replik på en ledartext. Åsikterna är skribentens egna.

ANNONS
|

När vi presenterade Linbanan 2.023 för Kommunstyrelsens förstod vi att förslaget skulle väcka debatt. Det välkomnar vi. En klok debatt är precis vad som behövs för vi ska finna goda lösningar på utmaningen med kollektivtrafik över älven.

Vi tre som är initiativtagare till Linbanan 2.023 har varit verksamma i näringslivet över 30 år, och har en djup kompetens inom de områden som krävs för Linbanan. Michael har som en av få i Sverige även byggt en linbana.

Med oss har vi två ledande leverantörer av linbanor (från Österrike, Schweiz & Italien). Den presenterade kostnaden (1.5 - 2 miljarder) kommer från dem. Inte oss. Vi är också långt gångna med finansieringen, b.la genom en börsnoterad aktör i London, som redan finansierat en rad offentliga nyttigheter.

ANNONS

På temat finansiering har det påståtts att vi inte skulle få ihop kalkylen. Det är fel. Det som påverkar priset är val av kapacitet och teknik. Oavsett lösning är vi dock trygga med våra kalkyler. Vi är t.o.m. så trygga att vi erbjuder oss ta hand om allt förberedande markarbetet.

Det ställer vi sedan till Stadens förfogande, att ge till den som vinner upphandlingen om det inte blir vi. En upphandling som för övrigt ska avse en tjänst. Vi har alltså inte föreslagit att Staden ska bygga en linbana. Vårt förslag är att näringslivet bygger och finansiera Linbanan, och att Staden använder den som del av kollektivtrafiken.

Man kan ha olika uppfattning om Linbanan. Men oavsett vilket ska det beslut som fattas vara grundat på klokskap, kunskap och goda överväganden. Inte på populistiska utspel från debattörer och tyckare som inte orkar lyfta blicken

Tillsammans med det västsvenska näringslivet vill vi förverkliga planerna på en linbana till 2023. Uppmaningen från oss är att inte lägga ner detaljplanerna för Linbanan den 15 december i Byggnadsnämnden.

Michael Olsson, företagsledare

Magnus Månsson, företagsledare & professor i arkitektur

Malcolm Wiberg, advokat

Adam Cwejman svarar:

Kommunen har utrett linbanan under flera år till en kostnad av 130 miljoner kronor. Många tjänstemän och konsulter har varit inblandade. Totalsumman för linbanan skulle enligt utredningen sluta på omkring 4 miljarder kronor.

ANNONS

Det som saknades i den ursprungliga kalkylen (då kostnaden landade på omkring 2 miljarder) var riskbuffert och ordentliga utsmyckningar av stationerna. Med den högre, och slutgiltiga, prislappen fann utredningen att linbanan, om flera decennier, fortfarande skulle kosta betydligt mer än vad den gav i intäkter.

Nu invänder Olsson, Månsson och Wiberg att linbanan kan byggas till halva priset och att intäkterna ska landa på plus – till skillnad från vad den kommunala utredningen kom fram till. Privata intressenter kan både bekosta linbanan och garantera att den blir lönsam – för decennier framåt i tiden.

Det kan mycket väl stämma. Men för att Olsson, Månsson och Wiberg ska få rätt måste den omfattande kommunala utredningen ha fel. Båda kalkyler kan inte stämma.

I stället för att leverera ordsallad, vilket de bevisligen kan, borde de tydligt och transparent framlägga sin bevisföring: Därför har kommunens dyra utredning fel och därför stämmer våra beräkningar.

Att de nu är så känsliga att de inte ens tål kritik (som de likställer med ”populistiska utspel”) snarast bekräftar misstanken att de bara är besvärade av öppen debatt.

ANNONS