Inte tidernas roligaste valaffischer.
Inte tidernas roligaste valaffischer. Bild: Janerik Henriksson/TT

Naomi Abramowicz: Gör valaffischerna intressanta igen!

Politisk kommunikation har sällan varit tråkigare än i årets EU-val.

Det här är en åsiktstext från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

ANNONS

Det finns ett antal svenska valaffischer som har blivit ikoniska. Som Moderaternas ”Rösta på Gösta” från 1976, med en leende sommarklädd Gösta Bohman sittandes i aktern på en båt med svensk flagga. En annan är Folkpartiets affisch från 1936 med budskapet ”Rösta bort varje tendens till diktatursträvanden”, där en blåklädd man städar bort såväl hammaren och skäran som svastikan med en sopkvast. Eller varför inte Socialdemokraternas ”Gärna medalj men först rejäl pension” från valet 1958 – en slogan som har parafraserats på otaliga vis sedan dess.

Det vore däremot oerhört förvånande om valaffischerna som pryder Göteborgs gator och torg inför EU-valet skulle bli hågkomna bortom 2024. Ingen av dem är särskilt upphetsande, men vissa är sämre än andra.

ANNONS

”Vårt mål är att vi för första gången någonsin ska öka i EU-valet”, sa Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin när valstrategin presenterades i december (Altinget 11/12 2023). Men partiet kommer inte att få någon vidare draghjälp av valaffischerna: en uppfodrande Magdalena Andersson som står bakom ett skrivbord och uppmanar väljarna att ”göra något stort”. Oavsett vad man tycker om Socialdemokraterna kan man knappast påstå att den som röstar på Sveriges största parti sedan hundra år tillbaka ”gör något stort”. Den följer snarare minsta motståndets lag.

Kristdemokraterna har helt och hållet övergett sin uppmärksammade ”Make EU lagom again”-kampanj från förra EU-valskampanjen, med blågula kepsar i bästa populiststil. I stället har KD anammat den förvirrande parollen ”Frihet och gränser”, som snarare låter som namnet på ett seminarium för brådmogna broilers på den marknadsliberala tankesmedjan Timbro. Den är dessutom iögonfallande moderat, och påminner inte alls om Kristdemokraternas vanliga raka kommunikation.

Centerpartiet har varit berättigat nervösa ända sedan partiledaren Muharrem Demirok tillträdde. Hans försök att charma partiets kärnväljare har gått sådär. Men nu ska det bli ändring på det. Partiet drar därför fram det mest centerpartistiska kortet som finns: den gamle partiledaren Torbjörn Fälldin. Därför pryds samtliga affischer av budskapet ”håll gränsen”. Om man behöver förlita sig på Fälldin för att få sina kärnväljare att rösta Centerpartiet vid valurnan måste man vara mer än lovligt desperat. För nyare centerväljare krävs ganska goda kunskaper om svensk politisk historia för att över huvud taget förstå vad partiets affischer syftar på.

ANNONS

Trots att Sverigedemokraterna har anammat den tidigare S-ledaren Håkan Juholts uttryck ”klägget” och gärna talar nedsättande om det politiska etablissemanget har partiet ändå lyckats göra valets kläggigaste affisch: ”Mitt Europa bygger murar”. Den syftar alltså på vad dåvarande statsminister Stefan Löfven (S) sa – ”Mitt Europa bygger inte murar” – på en manifestation i samband med den stora migrationsvågen 2015. Att hänvisa till ett tio år gammalt tal från den förrförra statsministern förutsätter ändå att partiets väljare har hyfsat god koll på det så kallade klägget.

Årets EU-valaffischer kommer sannolikt varken skriva in sig i historien eller göra väljarna särskilt mycket klokare.

ANNONS