Går att få på olika sätt.
Går att få på olika sätt. Bild: Erik Simander/TT

Håkan Boström: Fusket med utländska körkort hotar trafiksäkerheten

Det är i dag alldeles för lätt att fuska till sig ett svenskt körkort. Ett sätt är att ta sig till i Rumänien, köpa ett eller byta in ett icke-europeiskt. Sedan går det rumänska körkortet snabbt att tvätta till ett svenskt.

Det här är en åsiktstext från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

ANNONS
|

Över 20 000 ansökningar kom in förra året om att byta utländska körkort mot svenska. Är körkortet utfärdat av ett annat EU-land är det bara för Transportstyrelsen att acceptera det, annars bryter myndigheten mot EU:s regler. I verkligheten är inte alla EU-länder så noga med körkortsprocessen.

I ett inslag i Sveriges Radio (27/3) får vi veta att det ordnas organiserade körkortsresor till Rumänien där det bara är att byta in sitt körkort från exempelvis Mellanöstern mot ett EU-körkort. För den som inte har något körkort att byta in är det betydligt lägre krav för att köra upp och bli godkänd i Rumänien. Och för den som inte orkar det går det också lätt att helt sonika olagligt köpa ett körkort på plats (SR 26/3). Rumänien må vara ett EU-land men har omfattande problem med korruption.

ANNONS

En gängkriminell 22-åring från Göteborg berättar i polisförhör att det är standard i hans umgängeskrets att göra det. Själv har han åkt fast för så många trafikbrott i Sverige att han inte kunnat skaffa ett svenskt körkort, men genom att byta in sitt egyptiska dito i Rumänien har han ändå skaffat sig ett. Någon uppkörning eller något teoriprov var då inte ens nödvändigt.

Fusket med rumänska körkort är tyvärr symptomatiskt. Svenska myndigheter ställer upp höga krav på en mängd områden som det samtidigt är lätt att kringgå – för den som vet hur man ska göra och som struntar i konsekvenserna. Det är så parallellsamhällen hålls vid liv.

Den fria rörligheten över gränserna möjliggör ofta olika sätt att kringgå reglerna. En annan faktor är digitaliseringen. Nyligen åtalades en man i Västsverige för att ha organiserat omfattande fusk på teoriproven i körkortsutbildningen (SVT 12/3). Mannen hade med hjälp av digital teknik hjälpt provtagarna att fylla i rätt svar via länk. Sådant fusk kriminaliserades så sent som 2020.

Att ta körkort i Sverige i dag är både dyrt och krävande jämfört med hur det var ett par generationer sedan. Man kan diskutera om det blivit för dyrt, men det är inget skäl att sänka kraven. Problem uppstår dock när det finns allt för mycket att tjäna på att kringgå de avancerade kontrollsystem vi byggt upp. Det gäller inte bara trafiken. Den organiserade brottsligheten är i dag snabb och uppfinningsrik när det gäller att erbjuda ”alternativa lösningar” i allt från bidragsfusk till provfusk och förfalskningar.

ANNONS

Visst kan myndigheterna försöka täppa till de juridiska hålen, eller använda den digitala tekniken för att motverka fusket. Men de tenderar att ligga efter. I grunden kan ett samhälle bara stävja fusket genom att upprätthålla normer där människor själva väljer att avstå från att ta genvägar, eller utsätta andra för risker.

ANNONS