Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
I Göteborg går det ofta att cykla året runt. Bild: Adam Ihse/TT

Håkan Boström: Kör på för ett cykelvänligare Göteborg

Målet att göra Göteborg till en cykelvänligare stad kräver smart planering. Med ökad trängsel i kollektivtrafiken blir cykeln ett viktigt, och nyttigt, alternativ.

Det här är en text från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

På nio år har antalet cykelresor i Göteborg ökat med en tredjedel, rapporterar Sveriges Radio p4 (17/1). Det är en positiv utveckling. Ökad cykling är inte bara bra för miljön, det bidrar till bättre folkhälsa och minskad trängsel bland bilarna – förutsatt att det finns separata cykelbanor.

Tyvärr ökar även antalet cykelolyckor. De har fördubblats under samma period. Olyckorna har med andra ord ökat tre gånger så mycket som ökningen av cyklandet. 700 personer var inblandade i cykelolyckor förra året i centrala Göteborg.

Man kan spekulera i orsakerna; ökad trängsel på cykelbanorna, ökad trafik generellt, farligt körbeteende – att en del cyklister ser färden till jobbet som ett träningspass har länge varit ett problem i Stockholm som nu kan ha spridit sig. En stor andel av cykelolyckorna i Göteborg är singelolyckor.

Göteborgs stad har som mål att göra Göteborg till en ”cykelvänlig stad”. Det har det inte riktigt varit historiskt om man jämför med till exempel Malmö som länge haft ett mer välutbyggt cykelbanenät. Naturligtvis beror det delvis på att Göteborg är kuperat på ett annat sätt. Men förutsättningarna finns ändå för att göra Göteborg mer cykelvänligt.

Även om det kräver en del initiala investeringar bör cykeltrafiken i möjligaste mån hållas separerad från biltrafiken, om inte annat ledas på sidogator. Fler cykeltunnlar ökar dessutom både framkomligheten och säkerheten.

I takt med att Göteborg växer kommer det inte bara bli (mer) trångt på vägarna utan även i kollektivtrafiken. Då är cykeln ett smidigt komplement.

Elcyklar och elscootrar i all ära. Den gamla hederliga cykeln är inte bara billig i drift. Den håller dig dessutom frisk och ligger inte och skräpar på gatorna. Dessutom är cykelsadeln en svåröverträffad utgångspunkt för att uppleva och upptäcka staden man bor i och dess omgivningar.