Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Personalen i äldrevården övervakas konstant under arbetspassen.  Bild: Janerik Henriksson / TT
Personalen i äldrevården övervakas konstant under arbetspassen. Bild: Janerik Henriksson / TT

Karin Pihl: Hemtjänstpersonalen behandlas som robotar

Kommunens nya app skulle effektivisera arbetet. Resultatet blev att de anställda upplever mer stress.

Det här är en text från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

Göteborgs stad riskerar att åka på böter. Orsaken: kommunen är en usel arbetsgivare för hemtjänstpersonalen. I december 2018 lämnade skyddsombud på flera av kommunens verksamheter in hela 55 anmälningar till Arbetsmiljöverket, rapporterar GP (13/11). Myndigheten gick på fackets sida. Bristerna var omfattande. Senast den 1 maj i år skulle problemen ha varit lösta.

Men det blev de inte. Arbetsmiljöverket har därför beslutat att dra kommunen inför domstol. Göteborgs stad riskerar att få betala 800 000 kronor för att inte ha åtgärdat missförhållandena i hemtjänsten. Nu har kommunen dessutom ett nytt datum flåsande i nacken: om inte problemen är lösta den 2 april nästa år kan det bli fråga om ytterligare ett vite.

Bakgrunden till problemet är framförallt kommunens nya IT-system. För två år sedan gick hemtjänsten över till ett mobilt arbetssätt. Alla undersköterskor fick en mobiltelefon med appen ”PluGo” installerad. I programmet kan medarbetarna se dagens arbetsschema och uppdateringar i dagsplanen. De ska själva noggrant logga allt de gör.

Tanken med det nya systemet var att det skulle leda till bättre planering. Det skulle också bli lättare för administratörerna att följa upp arbetet och därmed skapa ett ”smartare arbetssätt”. Men så har inte skett.

I stället känner sig personalen övervakad. Arbetsgivaren kan följa varje steg undersköterskorna tar. Det är precis det som är tanken – konstant övervakning för att ge administratören möjlighet att mäta de anställdas arbetsinsatser ner på minutnivå. Utöver den konstanta stressen att arbetsgivaren vet var man befinner sig varje minut leder mobiluppdateringar, urladdade telefoner och program som inte vill starta till ytterligare stresspåslag.

Det som har skett inom hemtjänsten i Göteborg är ett typexempel på en övertro på rationalisering. Det går igen i andra delar av den offentliga sektorn, i skolan såväl som i vården. Styrningen präglas av en idé om att allting går att mäta, ner på detaljnivå, som sedan ska dokumenteras och utvärderas. Detta för att få till ett optimalt system där ingen tid spills i onödan. Undersköterskan tar sju minuter på sig att springa mellan två brukare – hur kan vi spara den tiden genom att lägga om rutten?

Men det blir kontraproduktivt. Undersköterskorna är inte robotar som man kan programmera att jobba snabbare genom att köpa in ett nytt datasystem. I stället för att lägga sin tilltro till mobilappar borde kommunen uppmuntra, utveckla och lita på personalens kompetens.