Gör något åt problemen i stället för att prata

Lös problemen med skolan och äldreomsorgen i stället för att göra kommunala podcasts.

Det här är en åsiktstext från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

ANNONS

Tankesmedjan Timbros nätmagasin Smedjan har granskat kommunernas poddande. En fjärdedel av de kommuner som svarat på Smedjans frågor driver minst en podd, alltså ett webbaserat radioprogram. Och Göteborg ligger i topp. Staden och dess bolag driver inte mindre än 40 olika poddar. Inriktningarna handlar om allt från Göteborgs företagsklimat till offentlig upphandling och digitalisering i förskolan. Syftet med poddarna är att locka företag och människor till kommunen, och att ”kommunicera” med medborgarna. Eller till dem, snarare.

Självklart måste kommunen förmedla information till invånarna på ett tydligt sätt. Men det bästa sättet att locka företag och människor är att faktiskt ha ett bra företagsklimat och en offentlig service med god kvalitet. Att Göteborgs stads kommunikatörer kostar skattebetalarna rätt saftiga summor – nästan en halv miljon kronor om dagen, enligt en granskning som SVT gjorde 2018 – är inte jättebra PR för staden. Ironiskt nog.

ANNONS

Det är lätt att gömma sig bakom glättiga PR-broschyrer och lättsam kommunikation. Man putsar ytan i stället för att lösa konkreta problem. Ta skolan. I höstas hade man premiär för en ny podd om utbildning. I ”Skolverkstan”, som produceras av grundskoleförvaltningen, får lyssnarna ta del av tankar om de utmaningar som skolan står inför. Syftet med podcasten är att ”lyfta nivån på debatten om skolan”. I ljuset av den senaste tidens haveri, där hundratals barn placerats på en skola som ligger flera kilometer från hemmet, är det skrattretande.

Nu för tiden ska alla problem lösas genom att någon ska prata. Allt från sexuella övergrepp till psykisk ohälsa och miljöförstöring ska åtgärdas genom snack. Det är bra att synliggöra problem. Men att bara prata om något löser inget.

Kommunens uppgift är att lyfta själva skolan, inte debatten om skolan. I stället för att kommunicera utåt borde kommunen kanske lyssna lite mer. Lyssna på hemtjänstpersonalen som inte hinner gå på toaletten under ett vanligt arbetspass. Lyssna på de äldre som har svårt att höra vad personalen säger eftersom de anställda inte behärskar tillräckligt bra svenska. Lyssna på desperata föräldrar vars barn får sin skolgång förstörd av kommunens absurda skolplaceringssystem. Det, snarare än ännu en podcast, skulle nog öka allmänhetens förtroende för stadsförvaltningen och politiken.

ANNONS
ANNONS