Rundvandring för allmänheten i tågtunneln till Västlänken vid Centralen.
Rundvandring för allmänheten i tågtunneln till Västlänken vid Centralen. Bild: Jonas Lindstedt

Mats Lövgren: Notan för Västlänkens försening kan hamna i Göteborg

Trafikverket har gjort slut på pengarna för Västlänken och letar nu efter sätt att ta sig ur det hela.

GP Ledare är oberoende liberal. Fristående gästkolumnister representerar ett bredare politiskt spektrum.

ANNONS
|

Det är både orimligt och rimligt att Trafikverket vältrar över Västlänkens fördyring på Göteborgs stad och Västra Götalandsregionen (VGR). Låt oss börja med det orimliga.

Trafikverket är ensamt ansvarigt för att bygga Västlänken. Myndigheten har fram till med augusti i år hävdat att de håller såväl tidplan som budget. Dock kände de redan 2019 till att allt inte stod rätt.

Spaden sattes i marken 2018 och året därpå hade projektet redan dragit på sig kostnader som låg 600 miljoner kronor över budget enligt 2009-års prisvärde. Än värre skulle det bli för under år 2020 hade underskottet ökat till nästan två miljarder.

ANNONS

Där och då borde Trafikverket informerat såväl sina partners som allmänheten om den finansiella situationen och vidtagit åtgärder. I stället duckade Trafikverket frågorna och lät pengarna fortsätta att rinna ut i strid ström och inför 2023 fanns bara 3,9 miljarder kvar av budgetens 20 miljarder.

Eftersom projektet kostar drygt 3,5 miljarder kronor varje år tar de sista pengarna slut runt årsskiftet och det är därför Trafikverket nu står med mössan i hand och ber om mer pengar för annars stannar arbetet helt.

Som byggherre är det Trafikverket som har insyn i projektets ekonomi och de har under årens lopp upprepande gånger hävdat att budgeten håller. Men det gör den inte, långtifrån. Detta upptäcker Trafikverket precis innan pengarna tar slut. Det är en kris som de nu vill vältra över på andra, staten, regionen och Göteborgs stad.

Varför den statliga myndigheten agerar som de gör går alltid att spekulera i, men det ligger nära till hands att det handlar om prestige. För det är ingen annan än Trafikverket som har slösat bort pengarna.

Ta exempelvis etapp Haga. Arbetet började där 2018 och pengarna skulle räcka till 2026, men var slut efter mindre än halva tiden, sommaren 2022. Samtidigt beklagade Trafikverket sig över att arbetet gick för långsamt.

ANNONS

Det går att fråga sig med vilken logik som Trafikverket attesterade fakturorna ifall arbetet inte utfördes enligt vad som var avtalat. När det i år inte utförs några arbeten på etapp Haga rapporterar Trafikverket dessutom att kostnaden för projektet blir rekordhögt. Var hamnade pengarna?

För att bygga klart Västlänken anger Trafikverket att de behöver ett tillskott på mellan 4,1 och 7,1 miljarder i 2009-års prisvärde. I sin nya kalkyl skriver Trafikverket att under nästa år ska kostnaden bli modesta 1,8 miljarder. Den uppgiften ska såklart jämföras med de 3,5 miljarder som årligen brukar gå åt.

Det är därför ingen högoddsare att priset för att bygga klart pendeltågstunneln egentligen kommer att bli betydligt högre än de medel Trafikverket äskar om. Det vet garanterat den statliga myndigheten också. Strategin verkar vara att skaka fram tillräckligt med pengar för att köra en stund till och ta tjuren vid hornen igen när pengarna återigen är slut.

Eftersom Trafikverket inte har förvaltat sitt kapital så kan det anses orimligt att någon annan än de själva ska stå för en fördyrad slutnota.

Samtidigt kan det vara rimligt att Göteborgs stad och VGR får stå för kostnaderna att bygga färdigt hela tunneln. Förklaringen finner vi i Trafikverkets utspel om att bygga klart Station Centralen och göra den till en säckstation. Med det – säger Trafikverket – löser de statens mål att öka kapaciteten i järnvägssystemet.

ANNONS

Men det är inte är statens mål att tågen skulle gå i en slinga under mark med stopp i Haga och Korsvägen. Det var Göteborgs stads och VGRs mål eftersom de vill sprida reseströmmar (en del kanske minns Göteborgs stads reklamfilm om Västlänken som en pulsåder?) med argumentet att minska trängseln. Att Västlänken inte minskar antal spårvagnar och att den faktiska trängseln i kollektivtrafiken kvarstår verkade i sammanhanget inte spela någon roll hos de beslutande politikerna.

Fast nu är projektets pengar slut. De räckte inte till att bygga hela tunneln, men nästan för att bygga klart Station Centralen. Det är rimligt att anta att Trafikverket på något sätt kan vaska fram tillräckligt med medel för att bygga klart etappen som en kompletterande säckstation till nuvarande Centralen. Det betyder att om Göteborgs stad och VGR fortfarande finner det viktigt att tågen går via Haga och Korsvägen så bör de själva leta fram kapital för ett sådant ändamål.

ANNONS