Mathias Bred: Låt pandemin bli nystart för relationen med Norge

Bättre kommunikationer mellan Göteborg och Oslo skulle leda till att vi hör mer norska på gatan.

GP Ledare är oberoende liberal. Fristående gästkolumnister representerar ett bredare politiskt spektrum.

ANNONS
|

Pandemin har gjort många medvetna om hur mycket Norge betyder för svensk ekonomi. När gränsen stängdes upphörde gränshandeln som före pandemin hade omsatt runt 27 miljarder, och tiotusentals människor hindrades från att nå sina jobb, eller från att besöka släktingar eller fritidshus i det andra landet. I Stockholm verkar regeringen ha varit tagen på sängen av hur många människor som direkt är beroende av öppna gränser mellan Norge och Sverige.

Det har skett en integration på gräsrotsnivå mellan våra länder. Den politiska union som norrmännen år 1905 röstade bort med siffrorna 368 208 mot 184 har i modern tid ersatts med ett slags folkens förening. Det är nu vi på allvar skulle kunna tala om brödrafolk.

ANNONS

Sverige har tjänat på den här integrationen. Norge är, i konkurrens med det betydligt folkrikare Tyskland, vår viktigaste exportmarknad. Av utländska företag är det norska som investerar mest i Sverige. Omfattande samarbeten är på gång inom energi och klimat.

LÄS MER: Vill Norge starta handelskrig om lösgodis och snus?

Göteborg och Västsverige skulle kunna få ut mycket mer av närheten till Norge. Det finns dock hinder. Det mest uppenbara är den dåliga infrastrukturen. Bohusbanan stannar i Strömstad. Järnvägen Göteborgs-Oslo slår en krok in i Dalsland. Det medför att det tar dubbelt så lång tid för gods att transporteras med tåg som med lastbil från Göteborgs hamn till Oslo. Mer än 90 procent av både gods och persontrafik mellan städerna rullar på E6:an.

Det finns flera initiativ för att bygga ut någon av banorna. Både höghastighetståg och dubbelspår har nämnts. Med dubbelspår skulle man kunna komma ned under tre timmar i färdtid och ändå göra flera stopp längs vägen. Om man väljer Bohusbanan skulle det betyda mycket för orter i Bohuslän som med ens skulle få två starka jobbregioner bara någon dryg timme bort.

Det finns visst tryck i frågan om järnväg Oslo-Göteborg. Västsvenska handelskammaren och Norsk-Svenska handelskammaren har argumenterat för dubbelspår. EU-parlamentarikern Jörgen Warborn (M) har skrivit flera debattartiklar om behovet av utbyggnad och de liberala riksdagsledamöterna på Göteborgsbänken, Robert Hannah och Maria Nilsson, har motionerat i riksdagen om höghastighetståg.

ANNONS

Än så länge verkar betydelsen av kommunikationerna med Norge dock inte helt ha slagit igenom i Stockholm. Även intresset för dubbelspår mellan Stockholm och Oslo verkar där svalt. Ett sådan sträckning över Karlstad skulle också få ned restiderna under tre timmar och betyda mycket för orter i Värmland och Bergslagen. Men i Stockholm har man i stället varit fixerade vid planerna på en höghastighetsjärnväg till Malmö, vilket skulle vara ett både dyrare och mer osäkert projekt.

EU har i sin strukturplanering pekat på att sträckan Göteborg-Oslo borde vara den mest prioriterade i Norden; en lågt hängande frukt för att snabbt öka utbyte av varor och tjänster. Det skulle gynna ekonomierna i båda länderna. För Göteborg skulle det vara ett fantastiskt uppsving. Då skulle vi också få höra mer norska talas på gatorna. Det är något vi har saknat under pandemin.

LÄS MER: Pinsamt att prata engelska i Norge

LÄS MER: Vart är Norge på väg?

ANNONS