Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

 Bild: Ernst Henry Photography
Bild: Ernst Henry Photography

Adam Cwejman: Göteborg fick precis historiens största bluffmail

Att ett hemligt internationellt bolag skulle bekosta en linbana över älven - helt utan att staden tar någon ekonomisk risk - är rent hittepå.

Det här är en text från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

Vissa sagor tar aldrig slut. Den om linbanan hör snart till den göteborgska mytologin. Den har gett oss den dyraste utredningen i mannaminne (130 miljoner kronor!) - om en i teorin rätt trevlig men i praktiken dyr och svårgenomförbar kollektivtrafiklösning. Till slut lades den ned förra hösten. Bäst så. Göteborgarna har de vid det här laget nästan börjat glömma fiaskot.

Men så återuppstår sagan från de döda. Ett hemligt internationellt bolag påstår sig kunna bygga linbanan till halva priset, sköta driften och inte belasta staden med en krona i kostnader.

Låter det för bra för att vara sant? Det är det. Det här är Göteborgs stads motsvarighet till att få det där mailet från den påhittade nigerianske prinsen som lovar en miljon euro. Det enda som krävs först är en pytteliten inbetalning till prinsens konto.

Vilka är det då som plötsligt vill överösa Göteborg med pengar? Ingen vet. Bolagets representanter, Michael Olsson, som sitter i en rad bolagsstyrelser och Magnus Månsson, arkitekt samt grundare av Semrén & Månsson, kan inte säga något.

"Vi kan inte nämna i media vilka det är på grund av regelverk på finansmarknaden" berättar de för GP. "Det är ett internationellt börsnoterat bolag och därför får det inte figurera förrän den dagen vi har tilldelats en upphandling".

Vilket nonsens. En gigantisk investering i Göteborgs innerstad skulle alltså accepteras i god tro. Utan någon som helst offentlig debatt. Utan att medborgare eller media får ta del av vilket bolag det handlar om innan pappren är påskrivna. Så skulle det demokratiska samtalet (och processen!) rundas.

Det låter riskfritt och trevligt att det rör sig om privata pengar. Men staden skulle fortfarande ta på sig kostnader. Och som kommunstyrelsens ordförande, Axel Josefson (M) påpekar i samtal med GP: "I slutändan vill de ha Göteborg som en ekonomisk garant om trafikvolymerna inte skulle uppnås. Jag skulle säga att risken i slutändan hamnar hos Göteborg."

Om det nu är så att ett privat bolag ska sköta driften under väldigt lång tid i stället för staden så kommer de vilja ha en garanti att de kan göra det med lönsamhet. Inga bolag kommer ägna sig åt välgörenhet. Men då är bolaget svaret skyldiga: Vad är det ni vet som den redan grundliga linbaneutredningen inte hittat?

I intäktsanalysen som gjordes av linbanan drog man slutsatsen att så sent som 2040 skulle driften av linbanan kosta så mycket som fem gånger intäkterna. Det hemliga bolaget kanske vet något som linbaneutredarna inte vet. De får då gärna, förutom att avslöja vilka de är, visa hur de kommit fram till en helt annan intäktsanalys.

De lovar dessutom att linbanan skulle kosta 1,5 till 2 miljarder kronor. Vilket är mindre än hälften av vad stadens utredning kom fram till. Vad skalar de bort som den befintliga utredningen inte har funnit? Enligt Josefson som faktiskt haft kontakt med intressenterna har inget nytt framkommit som skulle motivera en halvering av kostnaden.

Den enda kommunpolitiker som möter erbjudandet med entusiasm är vänsterpartiets Daniel Bernmar. Lite oväntat att just en vänsterpartist skulle vara mest lockad av att bjuda in hemlighetsfullt internationellt kapital som vill runda den demokratiska processen och offentliga debatten. Förhoppningsvis gör ingen annan kommunpolitiker Bernmar sällskap.