Klimataktivister blockerar trafiken i Stockholm
Klimataktivister blockerar trafiken i Stockholm Bild: Christine Olsson/TT

Håkan Boström: Det är inte synd om klimataktivister som saboterar

Tvärtemot vad Sveriges Radio försöker göra gällande döms de mer extrema klimataktivisterna till milda straff för sina aktioner. Att blockera genomfartsvägar sätter människoliv på spel.

Det här är en åsiktstext från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

ANNONS
|

I Sveriges Radios program Konflikt (SR 19/1) försöker reportrarna göra gällande att klimataktivister döms ovanligt hårt av domstolarna när de döms för ”sabotage”. Utgångspunkten är att det skulle hota demonstrationsfriheten då max-straffet för sabotage är fyra år i fängelse.

Det är svårt att förstå. Att limma fast sig på motorvägar, ta sig in på flygplatsernas landningsbanor eller på annat sätt störa ut samhällsviktig infrastruktur är självklart ett sabotage. Att kalla det ”fredliga” manifestationer eller demonstrationer är att göra våld på språket. Polisen skulle självfallet inte ge tillstånd för en demonstration mitt på motorvägen.

Faktum är att enbart en klimataktivist hittills dömts till fängelse, och då efter att upprepade gånger tagit sig in på Ängelholms flygplats – ett skyddsobjekt – för att stoppa trafiken. Straffet blev två månader. De flesta har dömts till villkorlig dom eller små bötesbelopp, även när de dömts för sabotage.

ANNONS

Både Moderaterna och SD vill se skärpta straff för den här typen av aktioner. Moderaterna föreslog inför valet att minimistraffet för sabotage borde höjas – från 14 dagar till ett års fängelse. Skälet är förstås att aktionerna kan få mycket allvarliga konsekvenser och att otillräckliga straff kan få fenomenet att expandera.

I den tyska huvudstaden Berlin kunde hundratals aktivister lamslå trafiken i månader. I början av november 2022 omkom en kvinna där efter att klimataktivister spärrat vägen för ambulanser. Det väckte stor upprördhet. Åklagaren kunde dock inte bevisa att aktionen orsakat dödsfallet. Utredningen kom fram till att kvinnan var så svårt skadad att hennes liv ändå inte gick att rädda. Samma år hindrade en klimataktion utanför Stockholm fyra ambulanser från att komma fram, varav en var på akut utryckning.

Det är förstås tur att aktioner av det här slaget ännu inte lett till något dödsfall. Men det behöver inte leda till dödsfall för att aktioner av det här slaget ska vara samhällsfarliga.

Det finns gott om människor som är engagerade för klimatet och gör sin röst hörd utan att ta till den här typen av extrema metoder. Om något så skadar de extrema aktivisterna miljörörelsen. För givetvis stärker det inte deras sak att sabotera trafiken för vanligt folk, med ibland förödande konsekvenser.

ANNONS

I det säkerhetspolitiska läge som råder kan inte Sverige se genom fingrarna med aktioner som hotar vital infrastruktur och destabiliserar demokratin. I Tyskland har det länge förts en diskussion om hur Ryssland ska ha stöttat motståndet från vissa delar av den tyska miljörörelsen för att undergräva landets energiförsörjning och indirekt göra det beroende av rysk gas (Tagesspiegel 3/4 2022). Man behöver inte göra några sådana antaganden för att förstå att sabotageaktioner i sig kan utnyttjas för att underminera svensk säkerhet.

Självfallet är det viktigt att slå vakt om yttrande- och demonstrationsfriheten. Men samhällsfarliga aktioner är något helt annat. Det gäller oavsett motiv. Vi skulle aldrig tveka att kalla det för sabotage om det utfördes av grupper vars syften uppfattade som mindre ”godhjärtade”. Men alla är lika inför lagen och börjar rättsväsendet utgå från känslor som ytterst handlar om att ”de rätta ändamålen helgar medlen” så blir rättsstaten vidöppen för politisk påverkan och manipulation.

Texten har uppdaterats

LÄS MER: Klimatklistrarna sabbar både för miljö och medmänniskor

ANNONS