Muharrem Demirok har svårt att göra sig relevant.
Muharrem Demirok har svårt att göra sig relevant. Bild: Samuel Steèn/TT

Naomi Abramowicz: Demirok utkämpar bara redan vunna strider

Muharrem Demirok drar tappert ut i fält varenda gång han ser en kamp där motståndet redan har besegrats.

Det här är en åsiktstext från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

ANNONS

Centerledaren Muharrem Demirok har lyckats med något som få har gjort innan honom. Ju längre han har suttit som partiledare, desto mindre känd har han blivit. Det är imponerande för ett parti som är ett av Europas rikaste och har gott om pengar att lägga på reklam.

Hela 40 procent vet inte vem Demirok är, visar en undersökning från Indikator gjord på uppdrag av Sveriges Radio (29/3). Det är en försämring jämfört med den senaste mätningen från i december. Då var det 36 procent som inte visste vem han var. Till råga på allt hamnar Demirok på bottenplatsen i förtroendemätningen. Han har minst förtroende av alla partiledare – till och med (ännu) mindre än Miljöpartiets språkrör Daniel Helldén som bara har suttit på sin post i några månader.

ANNONS

Det är inte väljarna det är fel på. Det är Muharrem Demirok. Det mest minnesvärda som Demirok har gjort under sin tid som partiledare är att dela en bild på sin hund iklädd rosa partyhatt på plattformen X, tidigare Twitter.

”Hade jag kommit in med principen nu ska jag bli känd, snabba rappa oneliners, click-baits, då hade jag säkert kunnat få mycket mer uppmärksamhet”, sa Demirok i en intervju med TT inför partiets kommundagar i Umeå (2/2). Det stämmer att medial uppmärksamhet inte nödvändigtvis går att översätta till röster på valdagen. Men det betyder inte att man behöver göra det till en dygd att vara osynlig, eller okontroversiell.

Det som utmärker den annars så bleke Demirok är att han har en talang för att söka upp politiska strider som någon annan redan har vunnit, antingen år eller decennier tidigare. På X, där Centerledarens kommunikation med väljarna inte filtreras genom partiets pressapparat, delar han uppmaningar som: ”Rusta upp innan det är försent”. Eller: ”Det kan inte fortsätta såhär, varje gång det snöar. Nu måste varje person på Trafikverket som bär ansvar ta ansvar, annars behöver regeringen agera.”

Det hade kunnat vara intressant att ett gammalt intresseparti för lantbrukare valde att profilera sig som ett försvarsvänligt parti – om inte det var något av det minst kontroversiella man kan göra år 2024. Att påpeka att Sveriges vägar ska fungera, även när det snöar, kan om möjligt vara ännu mindre kontroversiellt än att säga att försvaret behöver rustas upp.

ANNONS

Demirok fortsätter i samma stil när det gäller valet av nya profilfrågor. Av något skäl har han bestämt sig för att Centern ska bli Sveriges nya skolparti. Därför har partiet tagit fram ett nytt utbildningspolitiskt program: ”En skola för livsresor”. Det låter som en sämre variant av Liberalernas gamla slogan ”klassresan börjar i klassrummet”. Programmets innehåller bland annat punkter om att sätta stopp för betygsinflation i gymnasiet, förbjuda vinstutdelning i friskolor vid kvalitetsbrister och att införa språkkrav för personal i förskola. Förslagen hade kunnat vara nydanande för tio år sedan.

För väljare som verkligen bryr sig om skolan finns det ingen anledning att välja Centerpartiet framför Liberalerna, som har en skarpare skolpolitik. Om det inte råkar vara så att partiets motstånd till Sverigedemokraterna är viktigare än skolpolitiken. Det är också det enda som egentligen skiljer Centern från de övriga borgerliga partierna.

Men kan SD-motståndet verkligen fortsätta att vara Centerpartiets främsta profilfråga? Det fungerade för den förra partiledaren Annie Lööf. Det är tveksamt om det kommer att vara en vinnande strategi för Muharrem Demirok. Sveriges minst minnesvärda partiledare kan skatta sig lycklig om han inte byts ut under den nuvarande mandatperioden.

ANNONS