Är det klokt att flytta Centralstationen längre bort från de områden där Göteborg växer snabbast?
Är det klokt att flytta Centralstationen längre bort från de områden där Göteborg växer snabbast?

Adam Cwejman: Dags att flytta centralen?

Det här är en åsiktstext från GP Ledare. Ledarredaktionen är oberoende liberal.

ANNONS
|

I februari avslutades utställningen på Stadsbiblioteket om Gårdalänken. På utställningen kunde man ta del av ett radikalt annorlunda alternativ till Västlänken. Huvudförslaget är att helt flytta centralstationen från sin nuvarande plats till Gårda.

Den uppenbara fördelen med förslaget är att centralstationen skulle upphör att vara, en för tågen tidskrävande ”säckstation”. Placeringen av centralstationen idag är både utmärkt och urusel. Bra då den ligger centralt. Dålig då tågspåren upptar centralt belägen mark.

Det kanske starkaste argumentet Gårdaförespråkarna har presenterades av Jan-Ove Nilsson i en debattartikel (GP 24/3). Enligt Nilsson kan en stor yta för bebyggelse tillgängliggöras om man befriade Gullbergsvass från tågspår. Med en så stor ledig yta för bostäder skulle Göteborg få mer pengar från staten, inom ramen för den pågående Sverigeförhandlingen, vilket i sin tur kan finansiera fler infrastruktursatsningar lokalt.

ANNONS

Trots Gårdalänkens vällovliga ambitioner finns flera brister som inte fullt ut besvarats av förslagets förespråkare. Hur ska kollektivtrafiken ledas om? Gårdaförespråkarna har nämnt snabbspårlänkar mellan Hisingen och Gårda och högbanor som förbinder Gårdastationen med andra delar av staden. Räcker detta?

Att Drottningtorget är ett nav för spår- och busstrafiken är ingen slump, det är där centralstationen ligger. Denna knutpunkt skulle förlora sin betydelse om centralen flyttades och därmed skulle ett mycket stort antal spårvagnslinjer behöva dras om. Göteborg växer just nu snabbast på Hisingen och på Södra Älvstranden. Är det klokt att flytta Centralstationen längre bort från dessa områden? Längre restider med kollektivtrafiken skulle för många innebära att bilen blev ett alternativ.

Om de som förordar Gårdalänken vill få mer gehör för sitt alternativ måste de ha en mer välutvecklad och realistisk idé om hur kollektivtrafiken ska ledas om i staden.

ANNONS