Det blir 50 kronor dyrare att ha så här kul i år.
Det blir 50 kronor dyrare att ha så här kul i år.

WoW höjer biljettpriset

ANNONS
|

Nu märker även festivalarrangörerna av den pågående lågkonjunkturen. Under året pågår förhandlingar och budgivningar med internationella artister och buden läggs i dollar. Senaste halvåret har kursen stigit med nästan femtio procent och det innebär förstås ökade kostnader.

- Konjunkturen påverkar alla som köper varor, även om det känns konstigt att benämna artister som varor. Det får man ha med i beräkningen, säger Joel Borg, pr-ansvarig på Luger som arbetar med Way out West och fortsätter:

- Vi har alltid en bra marginal, men ingen tänkte förstås att dollarkursen skulle stiga med nästan femtio procent sedan september. Det är inget vi kunnat förutse. Men samtidigt har vi haft möjlighet att justera biljettpriset fram till nu.

ANNONS

Femtio kronor per biljett blev höjningen och totalt släpps 25 000 biljetter till festivalen som går av stapeln den 14-15 augusti.

- Vi vill förstås inte att det här ska gå ut över våra besökare, så det här är sista utvägen. I första hand har vi trixat och laborerat med andra utgifter, tagit pyttelite överallt.

På sponsorsidan har man däremot inte märkt av lågkonjunkturen. Alla sponsorer från 2008 är kvar och ingen har heller gått in med mindre pengar.

- Uppgifterna är sekretessbelagda, men jag kan ändå säga att det kan vara så att någon gått in med mer. För ett företag är det betydligt billigare att sponsra en festival än en printkampanj, så med ett kreativt tänkande inser de flesta att det är ett bra sätt att använda sin marknadsbudget, menar Patrick Fredriksson, sponsoransvarig på Way out West.

Telia, som var en av förra årets huvudsponsorer, sitter nu i förhandlingar med Live nation och Luger och kommer att finnas med även i år.

- Musik och fotboll är våra huvudområden, så vi räknar med att göra lika mycket sponsring i år som tidigare, säger Mats Alpberg på Telia.

ANNONS