Lördagseftermiddagen vore svår att kalla underhållande. Humorgruppen Ijustwanttobecool sitter uppe på scen tillsammans med Ebba Kleberg Von Sydow. De diskuterar barnböcker, de diskuterar skrivande.
Förra året när trion, som har Sveriges största humorkanal på youtube, besökte Göteborg höll de på att tillintetgöra mässan. En köttig, nästan fientlig kö löpte från deras signering av trilogin ”Skurkarnas skurkar”. Alla andra bås blev oviktiga. Köande barn var tvungna att förses med vatten och omsorg. Bokmässans marknadsavdelning förkunnade stolt, men kanske också förfärat: ”Signeringens kö på 200 meter slog alla rekord”.
Ett år senare sitter alltså trion i en tunt befolkad seminarielokal. Visst finns här vuxna och barn. Barn i ansiktsmålningar, barn i munkjackor, barn i shorts. Barn som roterar i sina säten, barn som betvivlar dessa fyrtiofem minuter.
Ebba Kleberg Von Sydow frågar Emil Beer:
– Kan ni berätta lite om vad ni tänker kring böckernas dramaturgiska kurva?
En gosse på första raden ser ut att ge upp vid de sista två orden. Det här är inte vad han förväntade sig. Det här ingick inte i hans kalkyl.
Seminariet når sedan fram till en fråga som alla i humortrion måste vara trötta på: ”Kallar ni er själva författare”?
– Vi har haft svårt att veta vad vi ska kalla oss, säger Joel Adolphson.
– Är vi författare? Är vi regissörer? Ibland kan jag känna att vi är professionella duttare, att vi kan göra lite av allt.
Just här, i denna sal, blir det svårt att se varför Ijustwanttobecool är så stora. Varför deras vilda parodisketcher har präglat, byggt och kanske förändrat en hel generation av unga vuxna. Varför de fortsätter att dominera delar av sociala medier, och har över en miljon följare på Youtube.
Efter seminariet ställer sig folk i kö för att ta kort. Victor Beer trycker ner sin keps över pannan. Emil Beer ler milt och korrekt. Kleberg Von Sydow står och filmar längre bort.
Åskådaren Olivia går fram och säger något till trion. Både Emil, Joel och Victor ser tagna ut.
– Deras videos räddade mig när jag mådde dåligt i gymnasiet, det var egentligen vad jag sa, berättar hon senare när GP träffar henne utanför lokalen.
– Sen är jag egentligen inte deras målgrupp.
Vad är det med deras klipp som fångar dig?
– Jag tror att många filmer och serier glömmer en viktig grej idag: ibland behöver man bara fly från allting, och stänga av sitt eget huvud. De är bra på att få en att glömma allt annat.
”Allt känns lättare med deras humor”
Dagen efter signerar Ijustwanttobecool böcker på mässans övre våning. Allting är märkligt fridfullt. Ett biljettsystem har uppförts. Folk står i anständiga, medborgerliga rader.
Emil Beer, Victor Beer och Joel Adolphson skriver autografer på barnryggar, underarmar och tygkassar. GP frågar deras pressansvarige, som styr kön med ett beundransvärt fokus, hur allting har gått.
– Jodå, det går bra! säger hon i hög och skarp ton.
Hur känns den här signeringen jämfört med förra årets?
– Bättre, inskjuter Victor Beer från signeringsbordet och tittar upp.
Ines Ojde får sin tröja signerad.
– Jag är född 2012, så de har hållit på längre än jag har funnits, berättar hon.
– Det är lite konstigt på ett sätt.
Utanför lokalen står Ebba Langré med sina vänner.
– Jag har inte mått så bra i mitt liv, och Ijustwanttobecool har hjälpt mig så mycket. När man tittar på deras videos känns allt lite lättare, säger Langré och gnuggar bort en tår vid vänstra ögat.
Vilket givetvis är en av de främsta effekter kultur kan ha. Människor går runt med så mycket sorg och vemod i kroppen. Men så tittar man på ett videoklipp med tre män i trettioårsåldern, och plötsligt är inget av det där kvar.
Trion berättar hur de själva tänker i ett sms till GP:
– Vi vill att vår humor ska ge en stund där man bara kan ha kul, kanske ge en paus från allt annat i livet. Det ska bara vara roligt.
LÄS MER:Därför älskar svenska komiker Göteborg
LÄS MER:Nya förslaget: Så ska ”bajsblyga” få hjälp på jobbet
LÄS MER:De puttar ner familjen Lundell från toppen
LÄS MER:Adina och Amanda Romare är nära kollegor och systrar
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev
GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.
För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.