Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/1

Kontroversiella tv-serien ”Naked attraction” får svensk version

Brittiska dejtingprogrammet ”Naked attraction” får svensk version. Discovery+ har påbörjat arbetet med serien i Sverige där deltagare alltså träffar varandra spritt språngande nakna.

Sedan 2016 har programmet ”Naked attraction” fått ett rejält genomslag, både bland tittare och tyckare. Och man behöver inte gå längre än till programidén för att lista ut varför. I dejtingserien är nämligen de medverkande helt nakna när de möts för första gången.

Nu planeras en svensk version av tv-serien i regi av Discovery+. Programmet anses av många kontroversiellt då deltagare alltså blottas inte bara emotionellt i jakten på kärlek, utan även kroppsligt. Från produktionens sida menar man att syftet är att visa upp alla olika kroppar, och komma bort från välkurerade Tinderprofiler.

”Naked attraction” till Sverige

Castingen har nyss tagit fart och inom kort kommer inspelningen att påbörjas. Med i processen är Aurora Brännström, sexualupplysare vid RFSU. Hon menar att "Naked attraction” har potentialen att nyansera debatten om ”osunda kroppsideal”.

– Programmet kan visa en motvikt till en ytlig dejtingvärld. Det känns lite som ett revolutionerande koncept med den positiva och lustfyllda tonen i kontrast till mycket annat i media och vårt samhälle i dag, säger hon i ett pressmeddelande från Discovery+.

Dejtingprogrammet produceras av Baluba som även står bakom liknande produktioner som ”Gift vid första ögonkastet”. Planen är att ”Naked attraction Sverige” ska börja sändas senare i år.

– Vi ser fram emot ett varmt, härligt och avväpnande program med modiga deltagare som ofiltrerat vågar visa upp sina olikheter och vara stolta över sina kroppar, säger Ulrika Bokstad, exekutiv producent för ”Naked attraction Sverige” på Discovery networks Sweden.

Naket och vågat

Premissen bakom ”Naked attraction” är alltså att de medverkande är nakna. När en deltagare ska välja bland kandidaterna står de potentiella dejterna nakna bakom en vägg. Den som väljer är till en början påklädd.

Väggen hissas sedan upp stegvis där det första som visas är fötterna, och deltagaren som ska välja en dejt göra det baserat på ”instinktiva preferenser” – syftet med programmet var från början att undersöka om man egentligen kan lita på någon slags basal dragningskraft för att hitta en passande partner.

Väljaren kan rata personer när den vill, och när endast två återstår måste även den som väljer en dejt klä av sig. Dejten sker sedan påklädd.

Programmet har blivit populärt i många länder, bortom England finns det versioner i Tyskland, Polen, Italien. Programmet finns även i alla övriga nordiska länder utom Island.

LÄS MER: ”Tacoparet” om näthatet, kärleken och nya livet i skåpbil

LÄS MER: Kritiken mot ”Gift vid första ögonkastet” genom åren

LÄS MER: ”Big brother” 20 år senare – så gick dokusåpan från skamlig till standard

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.