Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Svenskan räddade Det stora monstret

Efter fyra år och oändligt många inspelningstimmar i vardagsrummet är Jacob Johansson klar med sitt livs största projekt. Under artistnamnet Det stora monstret gör han självutlämnande pop på svenska och nu hoppas han kunna förändra Sverige.
-Jag tycker det är viktigt att ha något att säga om samhället. Det är inte som att jag för någon politisk kampanj när jag gjort skivan, men det finns så sjukt mycket som är fel där ute och jag tror ändå att man kan skapa förändring med musik, säger Jacob Johansson, när TT träffar honom i Göteborg.

Han är precis färdig med sitt debutalbum, en skiva han har arbetat med sedan 2010. Förväntningarna är stora. Det stora monstret finns med på många kritikers listor över artister som förväntas slå igenom under året.

"Direkt ut"

Efter att ha skrivit och sjungit på engelska hela livet testade Jacob Johansson att gå över till svenska - och plötsligt lossnade allt.

-Jag känner att jag vill säga saker med musiken och då behövde jag hitta ett mer direkt sätt att göra det på. Och svenska är liksom inte ett språk, det är direkt ut. Med engelskan blir det ett hinder i översättningsprocessen, det blir en bromskloss. Men med svenskan lossnade det.

Ideologiskt rätt

Merparten av materialet till skivan har han spelat in själv i sitt eget vardagsrum, och skivan släpper han under den egna etiketten Suncave recordings.

-Jag tänkte länge att jag skulle släppa med något av de stora bolagen, det är ju en gammal pojkdröm. Men det kändes ändå konstigt. Man är van att jobba med konstnärer och vanligt folk men plötsligt inser man att man sitter och pratar med någon som lika gärna kunde göra en deal med typ olja. Då kändes det mer ideologiskt rätt att göra en egen label.

Abstrakt

Att leva som musiker i Göteborg är inte enkelt och eftersom Jacob Johansson inte har råd med en egen ljudtekniker har han tvingats lägga sina sista pengar på ljudutrustning till sin kommande turné.

-Det är klart att det vore kul om man alltid kunde få något annat än en smocka, en back öl och sönderskurna däck på turnébussen när man spelar, men pengarna är liksom inget självändamål för mig. Jag jobbar som personlig assistent vid sidan om musiken, och det är ganska skönt. Att jobba med konst och musik är abstrakt och då är det bra att ha något i verkligheten som håller en kvar på jorden.