En av bilderna från den kommande utställningen om hur corona har förändrat stadsbilden i Göteborg.
En av bilderna från den kommande utställningen om hur corona har förändrat stadsbilden i Göteborg. Bild: Jonathan Jarl

Stadsmuseet skildrar hur corona förändrar staden

Coronaviruset har böjt om samhället på ett helt nytt vis – och redan nu inleds arbetet för att minnas. Utsända från Stadsmuseet och Sjöfartsmuseet har under våren dokumenterat stadens förändring – och hittat en hel del mänsklighet bland alla tomma ytor.

ANNONS
|

Att försöka skildra hur en epidemi påverkar ett helt samhälle kan låta som ett mycket besvärlig, kanske rent av överväldigande tilltag. Nu har lyckligtvis inte Stadsmuseet fullt så höga ambitioner med fotoprojektet ”Corona i bilder" – bara nästan.

– Vi har velat försöka visa hur olika delar av staden har förändrats under epidemin, säger Stadsmuseets utvecklingsledare Vanja Larberg. Hon fortsätter:

– Redan tidigt kunde man se en enorm skillnad runtom i Göteborgs offentliga rum, och en så speciell förändring blir viktig att bevara för hela eftervärlden.

Coronaviruset har tömts stadens ytor på liv, men kommunikationen har inte upphört.
Coronaviruset har tömts stadens ytor på liv, men kommunikationen har inte upphört. Bild: Jonathan Jarl

Varför då, skulle du säga?

– Vi vill ju att människor i framtiden ska förstå hur de här månaderna såg ut och kändes. Vi vill att framtidens forskare, skolungdomar och författare ska minnas detta, och ha möjlighet att använda det på egna vis.

ANNONS

”Vi har hittat mycket omsorg och solidaritet”

Tomma parker, tågstationer renspolade från mänskligt liv, små mulna torg – fotografen Jonathan Jarl har drivit runt genom hela Göteborg under flera månader och fotograferat ett stadsrum i förändring. Samtidigt har utsända från både Stadsmuseet och Sjöfartsmuseet varit ute och intervjuat en stor mängd vanliga medborgare.

– Vi har faktiskt hittat mycket omsorg och solidaritet runt om i staden: banderoller och affischer med vänliga budskap, små planscher med skämt om Anders Tegnell, menar Vanja Lundberg. Det sker verkligen så otroligt mycket kommunikation i stadsrummet – trots att så få människor har varit där.

Landvetter är, på grund av restriktionerna, att betrakta som helt livlöst.
Landvetter är, på grund av restriktionerna, att betrakta som helt livlöst. Bild: Jonathan Jarl

Så det är inget dystert projekt?

– Inte bara. Vi märkte av att människor började använda offentliga platser på nya sätt, som inte alltid var negativa. Vi intervjuade till exempel någon kvinna som var tvungen att ta en ny cykelväg, och plötsligt insåg att hon hamnat på en rutt som hon inte cyklat på flera år, och hade saknat.

Vårens virusdokumentation håller för tillfället på att sammanställas och tvättas till. Men Vanja Lundberg menar att allting kommer göras tillgängligt i Stadsmuseets arkiv inom några veckor.

Har det varit ett svårt arbete?

– För de i fält var det svårt att gå fram till folk för att be om intervju, och att prata med dem, i en tid när man ska hålla fysisk distans. Sen är det nog tur att vårt projekt har använt sig av kortintervjuer – i djupintervjuer tror jag att det hade varit svårare att prata med människor om deras upplevelse under pandemin.

ANNONS

Varför då?

– Det är ju en tid som har varit och är svår för många, med mycket oro och ovisshet om framtiden. I mer djupgående intervjuer hade detta förmodligen tagit större plats.

Vad?

”Corona i bilder”, en dokumentation om det offentliga stadsrummets förändring under Coronaviruset. Fotografen Jonathan Jarl har här fotat utvalda ställen i Göteborg, andra medarbetare från Sjöfartsmuseet och Stadsmuseet har intervjuat folk.

ANNONS