SR:s externa producenter gör även reklam

ANNONS
|

Under 2007 lägger SR ut 110 miljoner kronor på extern produktion, 2010 ska siffran ha dubblerats.

- Om ett år måste man göra en riktig utvärdering på hur det har fallit ut. Då bör man inte bara titta på programmens kvalitet utan också se över etiska frågor och relationer till andra maktgrupper i samhället, säger Kent Asp som är bekymrad över utvecklingen.

- När det gäller det journalistiska arbetet får vi nog leva med det här i framtiden. Det blir alltmer vanligt att man har flera olika uppdragsgivare. Med public service är det extra känsligt, säger han.

Lennart Wass, ansvarig för externa program- och produktionsinköp på SR, tror inte att bolagens olika uppdragsgivare är ett hot mot public service.

ANNONS

- Det är inget bekymmer så länge vi vet hur de arbetar. Bolagen är kringgärdade av våra programregler precis som SR:s anställda, säger han.

"Vi skiljer på de här sakerna"

Ljudproduktionsbolaget Widevox är bland de största i Sverige på radioreklam och gör också P 3-programmet Ullinulla.

- Vi skiljer på de här två sakerna. De som arbetar med Ullinulla jobbar relativt fritt från oss andra, säger Kalle Widelius, vd på Widevox.

Produktionsbolaget Baluba gör Söndagsskolan i P 4, Jonas val i P 1 och Starkt material i P3. Samtidigt jobbar bolaget med eventproduktion som riktar sig till näringslivet, däribland Ica och Volkswagen.

- Jag ser inga problem med detta. Vi har ingen personal som glider över gränserna och journalisterna har full publicistisk frihet, säger Magnus Gustafsson, tv-och radiochef på Baluba.

FOTNOT:

ANNONS