Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

I februari 2017 stängdes Röhsska museet i Göteborg, på grund av arbetsmiljöproblem och krav på renovering av lokalerna. På lördag återöppnar museet.

Röhsska öppnar dörrarna – efter två år

Röhsska museet i Göteborg öppnar dörrarna igen med en ny basutställning och tre tillfälliga utställningar. Dörrarna som har varit stängda i snart två år på grund av dålig arbetsmiljö och renoveringsarbeten.

Det luktar nytt. Väggarna är vita. Lukten av målarfärg blandas med rengöringsmedel. Och i trappan av kalksten finns en inbyggd hiss, en av de åtgärder som museet har gjort för att öka tillgängligheten.

Nina Due blev museets chef i augusti 2017, några månader efter att museet tvingades stänga.

- Vårt jobb är att skifta fokus från att förknippas med arbetsmiljöproblem till att vi är ett kunskapsrikt museum som skapar bra innehåll. Och att det är intressant för en bred målgrupp.

TT: Men hur mår personalen?

- Den frågan får jag hela tiden. De mår mycket bättre. Och det är väl enkelt för en chef att säga, för att det ska se bra ut. Men det ser vi också på medarbetsenkäter.

Värdefulla föremål

Museet har ungefär 30 anställda som på olika sätt är engagerade i verksamheten. Nina Due berättar om hur arbetet, särskilt med den östasiatiska samlingen på plan tre, har stärkt personalen.

- Vi har haft en fin period där vi har kunnat jobba internt i stor utsträckning eftersom museet har varit stängt. Både med arbetsmiljön men också att fokusera på det som faktiskt är vårt uppdrag; att jobba med innehåll.

På just plan tre, bakom glas och med en ljusdesign som skapar mystik, finns de sällsynta drakrockarna, broderade i finaste silke. Ett maktens plagg.

- Många av de här föremålen är så värdefulla att vi på grund av säkerhetskraven inte har kunnat ha dem framme, säger Nina Due.

Framför de enorma buddha-skulpturerna finns digitala fördjupningsplatser, skärmar, som berättar hur skulpturerna är konstruerade.

- Till det behövde vi scanna buddhorna. Och hittade olika saker invändigt, symboliska, som mynt i dem, säger Nina Due.

Stol och demokrati

Förutom att visa de mer än 4 500 år gamla föremålen vill museet testa olika begrepp. Som design i relation till demokratibegreppet. En aspekt i demokratisk design är att alla ska ha råd att möblera sina hem, montera från platta paket.

- Det finns en annan sida av demokratisk design. Alltifrån arbetsförhållanden, till var materialet kommer ifrån, säger Nina Due.

Museet ville testa vad som hände om villkor kopplades till en stol. Uppdraget gick till formgivaren Fredrik Paulsen som i olika stolar har tolkat begreppet demokratisk design. Villkoren var att stolen skulle produceras i Sverige och materialen skulle vara svenska. Processen skulle vara transparent och kostnaderna redovisas.

Det blev en hel katalog, som kan jämföras med en visuell dagbok med utgifterna för den svenska produktionen.

I mitten av rummet finns en friggebod, här kommer publiken att kunna bygga egna stolar, hänga upp dem i någon av konsolerna längs utställningsväggen och på det sättet få ta plats i utställningen.

I en annan utställningssal sitter den isländske designern Brynjar Sigurdarson som också är mottagaren av designpriset Torsten och Wanja Söderbergs pris 2018.

Hans verk speglar traditionen av berättelsekulturen på Island men har också stark koppling till fisket på Island.

- Det handlar om former och strukturer som jag tar med mig från kustsamhällen, säger han, samtidigt som han virar fiskelinan runt installationen.

Röhsska museet i Göteborg öppnar på lördag.