Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
I Alexandra Zazzis surdegsrecept slipper man knåda. Att baka brödet i gjutjärnsgryta ger en frasigare skorpa. Bild: Mostphotos

Alexandra Zazzi om surdeg och rött ris

Alexandra Zazzi svarar på frågor om mat och recept. I dag tipsar hon om ett surdegsbröd som inte behöver knådas, samt en matlåda i form av tonfisksallad på en bädd av rött ris.

Hej alla läsare!

Hoppas påsken varit god trots allt som händer. I förra veckan fick jag en fråga om surdeg och jag lovade att återkomma med ett recept denna vecka på hur man kan använda sig av den. I detta recept använder jag mig endast av surdeg eftersom den vanliga jästen är ofta slut i affärerna nuförtiden. Vill man snabba på processen lite kan man ha 0,5 tsk torrjäst i mjölet innan det blandas i vattnet och surdegen.

">

Hur man bakar

Här kommer ett enkelt ”röra ihop” recept utan knådning som jag kör i gjutjärnsgryta (jag har pratat om det tidigare i spalten) men det går även bra att baka som vanligt i ugn. Gjutjärnsgrytan ger dock en ljuvlig skorpa som inte går av för hackor.

Tänk på att inte använda upp all surdeg, så att du kan sätta en ny på din bas hela tiden.

• Ca 1,5 dl surdeg

• 4 dl vatten

• 10–12 dl idealmjöl eller rågsikt med mera efter smak och tycke. OBS! Ju mer vitt mjöl, desto högre, luftigare bröd.

• 2,5 tsk salt

Dag 1

• Fördeg. Blanda samman hälften av mjölet, surdeg och vatten. Rör i vattnet så att allt blir utblandat till en lös mycket kladdig deg. Ställ in i kylen 24–36 timmar.

Dag 2

• Blanda salt och resten av mjölet. Arbeta ihop med fördegen och, om du har tid, lägg in i kylen 12–24 timmar till.

Dag 3

• Häll ut degen på ett lätt mjölat underlag, tillsätt precis så mycket mjöl att den inte fastnar på händerna, men var återhållsam. Forma till en spänd boll genom att vika och spänna degen. Lägg på mjölad underlag och täck med en bakduk. Efter 60–90 minuter, tryck på degen försiktigt och känn att den fjädrar, ställ in gjutjärnsgrytan med lock i ugnen och sätt ugnen på max antal grader, över/undervärme 230–300 grader. Låt stå där 30 minuter. Tag ut grytan (försiktig den är het) och lyft snabbt i degklumpen utan att arbeta den, gör det med mjöliga eller inoljade händer. Lägg på locket och ställ in i mitten på ugnen, sänk värmen till 200 grader, och låt stå i 30 minuter, tag av locket och låt grädda i ytterligare 15–25 minuter. Kontrollera med stektermometer att den är 98–100 grader I mitten. Tag ut och låt svalna på galler.

Hej Alexandra!

Jag har köpt ett paket rött ris men vet inte riktigt vad jag ska hitta på med det. Tips mottages tacksamt.

Hälsningar, Agneta

Hej Agneta!

Först och främst kan du förstås använda det som vanligt ris. Smaken är nötig och mild och passar utmärkt till grönsaksgrytor, kött eller fisk. Dessutom är det nyttiga kolhydrater, innehåller en hel del bra mineraler och vitaminer. Jag har själv en favorit som jag brukar göra som matlåda när jag ger mig ut och vandrar. Just att lägga sallad i botten och sedan lägga på lite valfria godsaker tycker jag är trevligt och blir alltid gott. Har jag sällskap med mig gör jag en matlåda till varje person, då är det lätt att anpassa till olika. I stora drag gör jag på detta vis:

• Tag en näve blandad sallad, typ provensalsk salladsmix eller liknande och lägg i botten på en matlåda.

• Blanda 1–2 dl kokt, rött ris (kallt) med 2–3 msk avrunnen tonfisk på burk.

• Stek upp 1 bit haloumi i tärningar och stek upp 0,5 stycken sötpotatis i tärningar. Låt svalna och blanda med riset och tonfisken. Smaka upp med salt, peppar och valfria örter. Stänk gärna på lite god olivolja och färskpressad lime. Lägg på toppen av salladen, lägg på lock och ge dig ut i naturen på en trevlig utflykt.

Smaken på rött ris är nötig och mild och passar utmärkt till grönsaksgrytor, kött eller fisk. Bild: Mostphotos