Fler vill ha ekologiskt vin i glasen

ANNONS
|

–Det är en generell trend i krogvärlden att köpa in biodynamiska och ekologiska viner, säger Per Eriksson, restaurangchef på Operakällaren i Stockholm.

–Folk är medvetna om den egna kroppen och naturen, det ligger i tiden.

Odlingen viktig

Systembolagets försäljning av ekologiska drycker, i huvudsak viner, ökade också flerfaldigt mer än försäljningen av "vanligt" vin i fjol – upp 41 procent jämfört med 3,6 procent. Presschef Lennart Agén säger att intresset för och medvetenheten från kunderna att köpa vin som producerats under schyssta former bara ökar.

Men vad är då egentligen ekologiskt vin? Enligt Agén krävs enbart att druvan odlats utan bekämpningsmedel eller liknande för att vinet ska få kallas ekologiskt.

ANNONS

–Det har inget att göra med transporter eller tillverkningsprocessen när man skördat druvorna, det handlar bara om odlingen.

Per Eriksson noterar att det kan vara mer skonsamt för klimatet att köpa ett icke ekologiskt vin från Frankrike än ett ekologiskt vin från Chile som transporterats över halva jordklotet. Men smaken är annorlunda.

Stor skillnad

–Skillnaden kan vara enorm. Du kan smaka exakt samma årgång och druva – men om plantan bredvid har odlats ekologiskt kan smaken vara betydligt renare, säger han.

–Bland vinodlare är det nu trend att odla naturligt, utan bekämpningsmedel, just för att tydliggöra terroriren.

Terroir är ett franskt ord som brukar användas i vinsammanhang för att beskriva inflytandet från en druvas odlingsplats – till exempel om den ligger högt över havet, långt söder ut eller har god jordmån – på smaken.

Totalt ökade Systembolagets försäljning under fjolåret med 1,4 procent mätt i ren alkohol under fjolåret. Alkoholfria drycker ökade med 30,8 procent men försäljningen av starköl, cider/blanddrycker och sprit gick ner.

Svenskarnas konsumtion av alkohol var i stort oförändrad under det första halvåret 2010 jämfört med året innan. Mellan januari och juni i fjol drack varje svensk över 15 år motsvarande 4,42 liter ren alkohol, enligt Sorad, Centrum för socialvetenskaplig alkohol- och drogforskning vid Stockholms universitet.

Systembolagets försäljning 2010:

Försäljning 2010 i 1000–tals liter och förändring jämfört med 2009 i procent.

Vin: 187871, +3,6

Starköl: 225763, –0,5

Cider/blanddrycker: 19281, –0,8

Sprit: 20002

Ren alkohol: 45500, +1,4

Alkoholfritt: 1337, +30,8

Källor: Sorad och Systembolaget. (TT)

ANNONS