Håkan Hellström under en tidig plåtning med GP:s fotograf Maria Olsson.
Håkan Hellström under en tidig plåtning med GP:s fotograf Maria Olsson. Bild: Maria Olsson

Så blev Håkan Hellströms skrangliga debut en arenakoloss

Det är klart det händer saker med en låt när man häller konfetti över den och skickar ut den till 70 000 fans, skriver Johan Lindqvist.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS
|

Det är på dagen tjugo år sedan "Känn ingen sorg för mig Göteborg" släpptes på singel. Som med så mycket annat känns det både som en evighet sedan och ändå alldeles nyss.

Åren och dagarna trycks liksom ihop i takt med att perspektivet blir längre. Det är lätt att man lurar sig själv också. Som att man skulle kunna tro att det blev omedelbar succé när han den smale från Broder Daniel släppte en egen låt.

"Känn ingen sorg"-singeln nådde aldrig högre än plats 29 på den svenska singellistan. Det innebär att den i praktiken var osynlig. En flopp. Och det skulle gå en hel sommar innan det faktiskt lossnade på allvar för Håkan Hellström. Den 13 oktober kom albumet med samma namn. Lite senare var det succéartad turnéstart på KB i Malmö. Och sedan hände allt.

ANNONS

Den måste alltid spelas

Låten som betraktades som en skramlig indiepop-sak växte med tiden ut till Håkan Hellströms mest kända låt, en slags hymn för staden och inte minst ett givet extranummer.

LÄS MER:Se bilderna från Håkan Hellströms karriär

LÄS MER:Recension: Håkan Hellström - Tillsammans i mörker

Den trevande starten har blivit ett monument, en koloss. En sådan där låt som inte går att komma förbi, som publiken förväntar sig alltid ska spelas. Som artisten måste släpa upp och återuppfinna på scen varenda kväll.

Den har omformats från sin skrangliga tonårskropp till en bredaxlad, fullvuxen arenavältare. Och det är klart att det händer saker med en låt när man häller konfetti och LED-skärmljus över den innan man med full kraft skickar ut den till 70 000 sjungande fans som omedelbart skickar den rakt tillbaka upp på scenen.

Alla artister vill såklart ha en sådan låt. Men det gäller att man förvaltar den klokt. Så att det inte slutar med att man gör en cover på sig själv.

Håkan Hellströms förhållningssätt har varit fast vid den storögda, naiva underdog-positionen. Han har flera gånger sagt att han ser fram emot när allt börjar dala. Så är det kanske, men ingen kan heller förutspå vad som händer när en artist med en position som Håkan Hellström börjar få mothugg.

ANNONS

Är det nu det planar ut för Håkan Hellström

Redan 2013 ville kulturskribenten Jens Liljestrand "göra slut" och kritiserade Hellström för att inte skriva texter värdiga sin ålder. 2017 menade journalisten Annah Björk att det var dags för Håkan att ta tydligare ställning. Redan två tidigare hängde Ina Lundström ut honom som notorisk lögnare i Faktum.

Och nu ligger en färsk recension hos Gaffa där Andreas Bäckman sätter lustmördarkniven i senaste singeln "Studentfylleflaken". Rättvist och välmotiverat eller mest ett sätt för en skribent att använda artisten som hävstång upp i rampljuset? Det får var och en avgöra.

Till råga på allt ställde coronan in fyra utsålda Ullevi där "Känn ingen sorg" skulle firas. Om man kan tala om uppförsbacke för landets största artist som sätter rekord på Ullevi så är det kanske en sådan Håkan Hellström är inne i nu. Eller snarare i början på den där långsamt utplanande delen av en lång karriär. Den som egentligen, mer än de tidigare, definierar vilket virke man är byggd av.

Men det är också där man kan få lite större frihet att följa sin egen lust. Det är i svackorna man kan snickra ihop något annat. Kanske inte större eller ens bättre. Men något annat.

ANNONS

Allt måste inte bli en hit. Plats på 29 på singellistan är inte så dumt, trots allt.

ANNONS