Maria Domellöf-Wik: Ni kan fängsla regissörerna – men inte stoppa filmen

Medan svenska flaggan och koranen brinner fortsätter filmen att vara regimkritisk. Inte minst genom regissörer som Tarik Saleh och Ali Abbasi som låter kameran rulla trots hot om vedergällning.
Med filmfestivalen runt hörnet ser Maria Domellöf-Wik hur en politisk urkraft samlas på bioduken.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS
|

Våldsamma protester rasar just nu mot Sverige och blå-gula flaggor bränns. Vårt lands värnande av yttrandefrihet och demonstrationsrätt ifrågasätts i en rad islamistiska länder efter Rasmus Paludans koranbränning.

Rop om blasfemilagar, som förbjuder hädelse, skallar.

Visst – en gång i tiden fanns också svenska lagar som gjorde det straffbart att häda. 1884 åtalades till exempel August Strindberg i den så kallade Giftasprocessen för att i en novell ha likställt nattvardsvin och oblat med vanlig mat och dryck. Men han friades. Och 1970 upphävdes lagen.

Torsdag 26 januari bläddrar jag i Göteborgs-Posten, och mina ögon faller på en bild av Al-Azhar-universitetet i Kairo. Det är ett av världens äldsta universitet, tillika sunnimuslimernas högsta religiösa institution.

ANNONS

Här, innanför dessa murar, utspelar sig Tarik Salehs mörka thriller ”Boy from heaven”. En film som gör det svårt för regissören att återvända till Egypten. En brännande aktuell politiskt uppfordrande film som kretsar kring maktmissbruk och korruption på högsta nivå.

Nu har Al-Azhar uppmanat till bojkott av svenska (och nederländska) varor. Tarik Saleh har prickat helt rätt i tiden med sin film, precis som Ali Abbasi – vars bioaktuella ”Holy spider” väckt den iranska regimens vrede och likställts med Salman Rushdies ”Satansverserna”. Att kritisera regimen kan innebära att du fängslas, avrättas eller tvingas leva med dödshot.

Ändå fortsätter han envist att trotsa regimen.

Det vet inte minst 62-årige Jafar Panahi, en av Irans mest prisbelönta filmregissörer, som suttit fängslad i Teheran sedan i somras. Irans filmförbund vädjar – hittills förgäves – till myndigheterna om att frige den till sex år dömde Panahi på grund av hans ”fysiska tillstånd och sjukdom”.

Jafar Panahi, med starka filmer som ”Cirkeln”, ”Kvinnor offside” och ”Taxi Teheran” bakom sig, har även tidigare dömts till husarrest, kastats i fängelse och belagts med yrkesförbud. Ändå fortsätter han envist att trotsa regimen, och smuggla ut nya filmer med för makthavarna obekvämt innehåll.

Missa därför inte hans snillrika metafilm ”No bears” som visas på Göteborgs filmfestival, där han syns i rollen som sig själv: en filmskapare, som flyttar till en by nära gränsen i Iran där han, på distans och med dålig täckning, försöker regissera en filminspelning i Turkiet.

ANNONS

Den iranska regimen har även arresterat andra frontfigurer inom landets filmindustri som protesterat efter det uppmärksammade mordet på Mahsa Amini. Bland dem filmstjärnan Taraneh Alidoosti som syns i en annan av festivalens filmer: thrillern ”Subtraction”.

Zar Amir Ebrahimi, som spelar huvudrollen som kvinnlig journalist i Ali Abbasis ”Holy spider”, gästar Göteborg som juryordförande för det nordiska filmpriset. I samband med visningen av just ”Subtraction” kommer hon att leda en manifestation till stöd för de fängslade iranska filmskaparna och hela det iranska folket.

En annan iransk thriller på festivalen är Vahid Jalilvands ”Beyond the wall”, där vi får följa en småbarnsmamma som flyr ur en polispiket och tappar bort sin son efter en våldsam demonstration.

Den festivalaktuella iranska essäfilmen ”How dare you have such a rubbish wish” av Mania Akbari bygger i sin helhet på klipp ur förbjudna filmer från stumfilmseran fram till 1979. Även här kretsar berättelsen kring exploatering och förtryck av Irans kvinnor.

Att film är ett effektivt verktyg för regimkritik är uppenbart. Likaså att budskapen provocerar. På Göteborgs filmfestival kan du nu i tio dagar – helt ocensurerat – träffa modiga filmskapare och ta del av deras berättelser. Passa på!

LÄS MER:Abbe Hassans debut ”Exodus” inviger Göteborgs filmfestival

LÄS MER:Ruben Östlunds nya segeryra: har trippel Oscarschans

LÄS MER:Publiksiffrorna för svensk film är alarmerande

LÄS MER:Guide till Göteborgs filmfestival – hitta rätt i programmet

Iranska filmer på Göteborgs filmfestival

”No bears” (Regi Jafar Panahi) Metafilm där en filmskapare – spelad av Panahi själv)– flyttar till en by nära gränsen i Iran där han, på distans, med dålig täckning, försöker regissera en filminspelning i Turkiet.

”Beyond the wall” (Regi: Vahid Jalilvand) Thriller där småbarnsmamma flyr ur en polispiket och tappar bort sin son efter en våldsam demonstration.

”Subtraction” (Regi: Mani Haghighi) Thriller där ett gift par får syn på vad som liknarderas dubbelgångare i ett regnigt Teheran. I centrum står filmstjärnan Taraneh Alidoosti, som nyligen satt fängslad för sitt stöd för sina medsystrar.

”How dare you have such a rubbish wish” (Regi: Mania Akbari) Filmhistorisk essäfilm om exploatering och förtryck av Irans kvinnor. Bygger på klipp ur en rad förbjudna filmer från stumfilmseran fram till 1979.

”See you friday, Robinson” (Regi: Mitra Farahani) En filmisk mejlväxling mellan den inflytelserika filmskaparen Jean-Luc Godard - som strax därefter gick bort – och iranske författaren och regissören Ebrahim Golestan.

Missa inga recensioner från GP Kultur

Nu kan du få alla våra filmrecensioner direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Filmrecension. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

ANNONS