Under onsdagens oväder förlitar sig många på sina egna fötter.
Under onsdagens oväder förlitar sig många på sina egna fötter. Bild: Jonas Lindstedt

Carl Petersson Moberg: När Västtrafiks app kraschar bryter förvirringen ut

Grannar tittar osäkert på varandra i väntan på en spårvagn som aldrig kommer. Carl Petersson Moberg ser hur människor reagerar när Västtrafiks app kraschar och informationen inte når ut.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS
|

Fem minuter kvar.

Ett tjugotal påpälsade göteborgare står strategiskt utspridda vid spårvagnshållplatsen i en tyst överenskommelse om att maximera vindskydd och minimera all form av social kontakt. De väntar, som göteborgare gör en onsdagsmorgon, på spårvagnen.

På skärmen som visar avgångar verkar allt som vanligt, ändå står sällsynt många på just denna hållplats, vid just denna tidpunkt. Grannskapets jobbpendlare har noterat avvikelsen. De tittar osäkert på varandra. De inser innerst inne att något inte stämmer, men på skärmen tickar minuterna faktiskt ner: 3, 2, 1... och sen plötsligt ”inställd”.

Resenärerna skruvar på sig. De anade att det var på väg men blev ändå lurade, en riktigt djup form av svek.

Resenärerna skruvar på sig. De anade att det var på väg men blev ändå lurade, en riktigt djup form av svek. Än värre är den riktningslöshet som infinner sig; de söker i telefoner och på utskrivna tidtabeller efter råd, något som kan guida deras nästa snöknarriga steg. Enligt Västtrafiks störningskoordinator bör man nu vända sig till företagets app för information. Det låter rimligt och kanske är det just för att så många tagit henne på orden och överbelastat sajten som den tillfälligt kraschat.

ANNONS

Förhoppningen i den lilla gruppen sätts i stället till ett par i trettioårsåldern som har något unikt denna morgon – en strategi. Det är oklart om de fått kontakt med Västtrafiks servrar eller är bevandrade häxmästare men det osar självförtroende när de överlägger med varandra. De startar ryktet om att spårvagnarna faktiskt kör precis som vanligt vid nästa hållplats. Det låter nästan för bra för att vara sant, men flera följer ändå de nya expeditionsledarna, givetvis på klädsamt avstånd.

Det visar sig vara ett klokt beslut, paret har rätt, men de flesta saknar deras våghalsighet. De blir kvar på hållplatsen i väntan på information från mer etablerat håll.

Inga dramatiska skidbilder från Götaplatsen eller uppbackade bilar på E6

Vi kan nog konstatera att onsdagen den 17 januari 2024 inte kommer att skrivas in i historieböckerna. Åtminstone inte för vädret. Inga dramatiska skidbilder från Götaplatsen väntar eller insnöade bilister på E6 för den delen. Nej, bortsett från att en och annan klättrat över Hisingsbron, har det mesta gått helt okej.

På sin höjd har det varit ett stresstest – ett misslyckat sådant.

Varje gång väder och vind beter sig oberäkneligt i vårt land dyker en kommunikatör upp för en kollektivtrafikförmedlare och betonar vikten av information. Ett resonemang vi känner igen nu när Sverige rustar för krig och kris. Informationskedjan måste funka för att undvika allvarliga konsekvenser.

ANNONS

En bråkig väderdag som denna riskerar vi mest frustrerade göteborgare och sena kollegor men det finns värre scenarier: hundraårsregn, storbränder, orkaner (talarna på Folk och försvar kan säkert lägga till fler exempel). När krisen kommer kan det vara livsfarligt om informationen inte når fram. Då får inte den enda kommunikationsvägen vara en app som inte fungerar.

LÄS MER:Inställda avgångar och halkvarningar – snökaos i Göteborg

LÄS MER:Polisens uppmaning: ”Ge er inte ut i trafiken”

LÄS MER:Hisingsbron avstängd efter tekniskt fel

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS