Anders Teglund: Uber-strejken är en David mot Goliat-kamp

Chaufförer för Uber och Bolt tvingas jobba dygnet runt och kan inte tacka nej till körningar. Nu strejkar de för sina rättigheter. Den här typen av rättslöshet uppstår när arbetsmarknaden gigifieras, menar Anders Teglund, författare till ”Cykelbudet".

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS
|

Många av de taxiföretagare som arbetar för plattformsföretag som Uber och Bolt saknar makt över sina arbetsvillkor. De lever i en ansträngd tillvaro där jobbet är en fråga om att överleva dagen. Chaufförer berättar att de tvingas jobba i stort sett alla dygnets vakna timmar för att kunna få ihop till en lön som ändå inte på något vis kan kallas “skälig”. Dessa människor har nu börjat att säga ifrån.

Jag har följt de pågående protesterna bland taxichafförer på avstånd genom artiklar och på sociala medier. Organiseringen initierades av den ideella föreningen – notera: inget fackförbund – Taxiunionen i Stockholm och protesterna har spritt sig till fler städer. I veckan väckte de uppmärksamhet med en strejk. Deras krav mot app-företagen Uber och Bolt handlar om skäliga ersättningar för sitt arbete. De uttrycker ett önskemål om stöd från konsumenter, taxikunder och opinion.

ANNONS

Strukturerna för detta plattformsarbete är skeva. Trots att en förare inte erbjuds rimligt betalt för en körning saknar hen ofta möjlighet att säga nej till en beställning. Den som inte tackar ja till körningar får sämre statistik, vilket påverkar möjligheterna för kommande beställningar. Resultatet är en brutalisering av konsumentmakten, där kunderna – utan att själva riktigt känna till det – blir en del av ett system där en beställning via appen kan tvinga en förare att acceptera en körning som hen själv går ekonomiskt back på.

Det är bland annat denna situation som jag tolkar att förarna syftar på när de pratar om sitt jobb som en modern form av slaveri. De saknar makt, utnyttjas och deras frihet som människa är kraftigt kringskuren. Deras höga omkostnader, från alltifrån billån och drivmedelspriser, gör att de inte har annat val annat än att ta körning på körning på körning, utan att ekonomin bär sig.

Ett dilemma med app-företagen är att de inte spelar enligt samma villkor som andra "vanliga" taxibolag.

När GP kontaktar Ubers nordenchef Peter Löfstrand för en kommentar om taxichaufförerna som strejkar i Göteborg avslöjar hans svar på hur systemet är uppbyggt (10/1). Hans beklagande över att förarna har fått “ökade verksamhetskostnader” är centralt. Som man kan förstå av hans kommentar behöver inte bolaget själva bära dessa, kostnaderna är ålagda arbetarna, som egentligen definieras som egenföretagare. Här når vi också själva grundproblematiken när arbetsmarknaden gigifieras.

ANNONS

Ett dilemma med app-företagen är att de inte spelar enligt samma villkor som andra "vanliga" taxibolag. De undergräver därmed hela marknaden. Att en taxichaufför som arbetar för stora bolag skulle tvingas bära de ökade drivmedelskostnaderna kan väl knappast vara rimligt? Tänk motsvarande situation i en annan del av transportbranschen. Skulle en fabriksarbetare på Volvo behöva stå för de ökade energi- och stålpriserna? En busschaufför för Västtrafik behöva oroa sig för dieselskatten?

När jag arbetade på Foodora under 1,5 års tid lärde jag känna bud som samtidigt levererade mat för Uber Eats. De är ofta anställda via ett egenanställningsföretag som exempelvis PaySalary. Denna mellanhand fakturerar moderbolaget och betalar ut lön till arbetaren. Upplägget gör arbetsgivaransvaret otydligt. Att man inte riktigt vet vem som är arbetarens chef skapar nya typer av konflikter, som inte riktigt de traditionella parterna på arbetsmarknaden – fack och arbetsgivare – rår på. Politiken står bredvid och hänvisar till “den svenska modellen”, och arbetaren lämnas till sitt öde. Att taxiföretagarna organiserar sig via en ideell förening och inte genom Transportarbetareförbundet har bland annat att göra med detta: de är ju inte anställda arbetare, formellt sett, utan egenföretagare.

Dessa strejkande chaufförer har inlett en David mot Goliat-kamp och deras mod är imponerande. De riskerar mycket när de höjer sina röster. Förhoppningsvis är det början på en snöbollseffekt som leder till diskussioner om alla plattformsarbetares villkor.

ANNONS

Anders Teglund är kulturarbetare och författare till ”Cykelbudet” (2021)

Läs mer i GP Kultur:

LÄS MER:Förarna demonstrerar mot Uber och Bolt: ”Slaveri”

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS