Det har varit ett återkommande förslag, det här att korta sommarlovet för svenska skolelever. Ibland har det gjorts med hänvisning till att det ska höja studieresultaten. Ibland med hänvisning till att det vore bra för elever som lever i socialt utsatta situationer.
Nu är det Centerpartiets tur. Partiledaren Muharrem Demirok tycker att en kortning med två veckor vore bra. Motivet för förändringen är den här gången studierelaterad. Genom några ytterligare veckors studietid, ska, hoppas Demirok, elevers kunskapsnivå höjas. Och även om det kostar fem miljarder kronor, menar han att det redan idag kostar att ha i gång lovskolor och fritidsverksamhet för sommarlovslediga barn. Två veckor hit eller dit skulle därför sannolikt innebära att man tjänade in på gungorna vad man förlorat på karusellerna.
I stället för att som nuvarande regering just nu föreslagit, utbilda lärare ännu mer i konflikthantering, kunde väl ett utmärkt första steg vara att istället ge praktiskt utrymme för relationsbyggande. I skolan!
Svenska skolelever är garanterade 178 dagars undervisning per år. Med Centerpartiets förslag skulle det bli 188. Vad är tio skoldagar i ett barns skolliv? Inte så mycket. Å andra sidan. Det skulle, om vi räknar på ett barns hela grundskoletid, kunna innebära tio gånger tio skoldagar. Alltså hundra.
Det är faktiskt det första jag tänker när jag läser om Centerpartiets förslag. Känslan hos så många lärare och elever av att allt alltid är bråttom. Stressen, pressen, larmrapporterna om utbrända båda lärare och elever. Skulle de där extra hundra dagarna kanske kunna användas till att ta det lite lugnt, till att bara ha det fint tillsammans, göra utflykter, äta matsäck, inreda klassrum, leka, lära känna varandra?
Jag inser att det inte är det som Centerpartiet vill uppnå. Men jag tror att det vore ett väl så bra argument för en sån här ganska liten och tämligen o-underbyggd reform – som förhoppningarna om högre studieprestationer.
Jag är också tacksam för att Centern riktar blicken mot skolan i syfte att förbättra denna istället för mot lärarutbildningen. Det finns en närmast tvångsmässig lust hos många politiker och ansvariga ministrar idag att förlägga reformarbetet rörande skolan till lärarutbildningen. Läraren är förvisso en viktig faktor för elevers studieprestationer. Men istället för att som nuvarande regering just nu föreslagit, utbilda lärare ännu mer i konflikthantering, kunde väl ett utmärkt första steg vara att istället ge praktiskt utrymme för relationsbyggande. I skolan!
Läs mer i GP Kultur:
LÄS MER:Centern: Korta sommarlovet med två veckor
LÄS MER:Recension: ”Vad mina hundar lärt mig om kärlek” av Ann Heberlein
LÄS MER:Hur utbildar vi lärare för det här?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev
GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.
För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.