Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Priserna övre raden: Augustpriset, Sångfågeln, Oscar, Kristallen. Nedre raden: Grammis, Guldbaggen och Polarpriset. Nobelpriset går att se på nätet: http://sv.wikipedia.org/wiki/Nobelpriset_i_litteratur

Vilket pris är snyggast?

DESIGN: En Nobelprismedalj, en Oscarstatyett eller en Grammisplakett är förstås omåttligt hedrande att få. Men hur snygga är de? Vi lät två formgivare tycka till om våra största priser och utmärkelser.
Sveriges Television tycks ha tagit fasta på att det är Designår. I våras lanserades prisskulpturen Den stora sångfågeln, som ska överräckas till vinnarna i Melodifestivalen. Och på måndag delar SVT, tillsammans med TV 3, TV 4 och Kanal 5, för första gången ut tv-priset Kristallen - som också består av en nydesignad skulptur.
För det är ju så här:
Även om priser främst handlar om äran (och ibland en rejäl summa pengar), så måste det ju finnas nåt att lämna över till den rörde vinnaren - en statyett, en skulptur, en plakett, en medalj, en pokal eller åtminstone ett diplom.
Men hur bra formgivning är de egentligen, baggarna, grammisarna, Oscar- och Augustgubbarna?
Vi frågade formgivarna Pia O Björklund och Magnus Forthmeiier, som sen åtta år tillbaka driver den Boråsbaserade designstudion Björk-Forth, med inriktning på textil, keramik och porslin. Förutom egna märket Rotor jobbar de för både utländska uppdragsgivare och svenska företag som Rörstrand och Almedahls.
Pias och Magnus kriterier för lyckad formgivning av prissymboler lyder:
Det ska synas tydligt att det är ett pris, inte bara ett prydnadsföremål.
Det ska finnas en tydlig koppling till det man belönas för - musikpriser ska andas musik, filmutmärkelser ge filmkänsla.
Priset ska vara snyggt att hålla i när man får det och pryda sin plats när man håller tacktal. Och väl hemma ska man vilja ha det framme.
Med denna kravlista i bakhuvudet tyckte expertpanelen till om sju svenska utmärkelser - och ett i sammanhanget ofrånkomligt amerikanskt filmpris.

NOBELPRISET
Betyg: Fem fyrar
Guldmedaljer.
Delas ut till framstående vetenskapsmän, författare och fredssträvare av Nobelstiftelsen, tillsammans med tio miljoner kronor och ett diplom (som ser olika ut varje år).
Fysik-, kemi-, medicin- och litteraturprismedaljerna formgivna 1902 av Erik Lindberg, fredsmedaljen samma år av norske skulptören Gustav Vigeland och ekonomiprismedaljen 1969 av Gunvor Svensson-Lundqvist.
Pia: - Sofistikerat, genomarbetat och genomtänkt. Fastän medaljerna har olika motiv och formgivare ger de samma signaler av hög klass, status och vetenskap.
Magnus: - Så jäkla snyggt! Det är klassiskt, det är guld, det är pampigt och det känns verkligen som ett pris.

GRAMMISPRISET
Betyg: Fyra fyrar
Plakett av betsat furuträ och silver.
Delas ut till årets bästa musikartister av IFPI (International Federation of the Phonographic Industry), Svenska Gruppen.
Formgiven 1969 av silversmeden Claës E Giertta.
Pia: - Den har klass. Även om det känns att den är gjord på 1960-talet så är den fortfarande snygg, det är tidlös kvalitet.
Magnus: - Den funkar lika bra för både vissångare och rockstjärnor. Och den går att hänga på väggen, bredvid guldskivorna.

OSCAR
Betyg: Fyra fyrar
Statyett av förgylld britanniametall.
Delas ut till årets bästa amerikanska filmarbetare av The Academy of Motion Picture Arts and Sciences.
Formgiven 1929 av scenografen Cedric Gibbons och skulptören George Stanley.
Pia: - Den har en tidstypisk art deco-känsla, men är samtidigt robust. Den förmedlar stolthet - när man får en sån här vet man verkligen att man har gjort nåt bra.
Magnus: - Visst lever Oscar mycket på att priset är så välkänt, men om man fick en skulle man definitivt vilja ha den framme.

AUGUSTPRISET
Betyg: Tre fyrar
Bronsstatyett.
Delas ut till årets bästa författare av Svenska Förläggareföreningen, tillsammans med 100 000 kronor.
Formgiven 1989 av konstnären Mikael Fare.
Pia: - Den spontana känslan är pepparkaka. Och väldigt mycket 1980-tal, den har inga klassiska kvaliteter. Jag misstänker att de platta lagren ska symbolisera boksidor, men det är inte tillräckligt tydligt.
Magnus: - August är ett väldigt bra namn, men statyetten ger varken nån känsla av August Strindberg eller av litteratur. Den ser mer ut som ett pris till årets bagare. Eller som nåt man ställer räkningar i.

POLARPRISET
Betyg: Tre fyrar
Diplom.
Delas ut till framstående musiker av Kungliga Musikaliska akademien, tillsammans med en miljon kronor.
Logotypen formgiven 2001 av göteborgska designbyrån Happy F&B.
Pia: - Logotypen är verkligen både grafiskt snygg och väldigt fyndig. Den signalerar tydligt att det är ett musikpris och det känns väldigt svenskt med en kungakrona. Därför är det synd att beställarna inte har gjort mer av den än bara ett diplom. Varför inte göra den i kristall eller metall - eller som en speldosa?
Magnus: - Diplom är väl trevliga på ett lite gammaldags sätt, men det är ju faktiskt inte en skolavslutning det handlar om.

DEN STORA SÅNGFÅGELN
Betyg: Två fyrar
Skulptur av delvis förgyllt brons, på sockel av ädelträ med mosaikinlägg.
Delas ut till Melodifestivalens vinnande textförfattare, kompositör och artist av Sveriges Television.
Formgiven 2005 av konstnären Ernst Billgren.
Pia: - Man får ingen schlagerkänsla alls, den hade platsat bättre på visfestivalen i Västervik.
Magnus: - Visserligen förmedlar den musik, men Melodifestivalen, som är så mycket glitter och glamour, ska ha nåt riktigt svulstigt. En sångfågel är väl gulligt, men hellre en sångdiva.

KRISTALLEN
Betyg: Två fyrar
Glasskulptur.
Delas ut till bästa tv-program och programledare av Stiftelsen Det svenska tevepriset.
Formgiven 2005 av arkitekt- och designfirman Claesson Koivisto Rune.
Pia: - Den är oerhört elegant, men förmedlar inte alls nån känsla av tv-mediet.
Magnus: - Den ser nästan ut som en vas. Jag skulle aldrig ha gissat att det är ett tv-pris. Eller ens ett pris.

GULDBAGGEN
Betyg: En fyr
Skulptur av emaljerad och förgylld koppar.
Delas ut till årets bästa filmarbetare av Svenska Filminstitutet.
Formgiven 1964 av konstnären Karl Axel Pehrson.
Pia: - Den är hemsk! Passar som inspiration till en skräckfilm.
Magnus: - Den känns inte prestigefylld och andas verkligen inte film. Det revolterades ju mycket på 1960-talet, och baggen känns mer som en protest än ett pris.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.